Článek
Závada se objevila u stroje F-35A určeného pro letectvo USAF. Prasklina byla na lopatce nízkotlaké turbíny.
Zatím je podle Pentagonu předčasné sdělovat, jaký bude mít zjištění vady vliv na další provoz letadel, dokud se nedokončí zevrubné vyšetřování záležitosti. Ministerstvo v této souvislosti úzce spolupracuje s výrobcem motorů pro tyto letouny, společností Pratt & Whitney, a také s výrobcem samotných letadel, firmou Lockheed Martin.
F-35 Lightning II je nejnovějším bojovým letadlem ve výzbroji USA. Používají ho tři složky - letectvo, námořnictvo i námořní pěchota. Proto nesl program název JSF - Společný útočný bojový letoun. Zákaz létání se týká všech verzí.
Jeden typ společný pro všechny složky ozbrojených sil měl přinést úsporu nákladů, nakonec ale celý program přišel na 400 miliard dolarů a uvažuje se i o jeho opuštění kvůli úsporám ve ozbrojených silách, uvedl web Politico.
Náklady vzrostly oproti vypočteným z roku 2001 o 93 procent. Byl přitom upřednostněn jako levnější varianta k letounům F-22 Raptor, jejichž výroba byla za Bushe předčasně ukončena po dodání necelých dvou set kusů. I když měly být stíhačky F-35 provozně levnější, neboť mají jen jeden motor, jejich letová hodina stojí 35 000 dolarů
Odlišné požadavky jednotlivých složek ale prodražují a zdržují vývoj. Problémy měla především verze F-35B pro námořní pěchotu, která má mít velmi krátký vzlet, aby mohla nahradit kolmostartující harriery. Na čas muselo být uzemněno všech 25 strojů F-35B kvůli hydraulice. Předtím zase měly stroje F-35 potíže s elektrickými okruhy.
F-35 je přitom pro americké ozbrojené síly i letectva NATO klíčový. Má nahradit všechny stávající stroje, pozemní lehké F-16 a i těžší F-16, námořní F/A-18 Hornety i harriery. Měl by se stát i jedním ze standardních strojů NATO. Na vývoji se podílejí i Británie a Nizozemsko. Stroje mají být ve službě padesát let. Zařazeny byly k testovacím jednotkám loni. Plánovalo se, že jich bude ve službě zařazeno skoro 2500.