Článek
Podle generálmajora vzdušných sil Floyda L. Carpentera zkondenzovaná voda způsobila, že tři z 24 senzorů tlaku vzduchu neposkytovaly správné údaje, což vedlo k tomu, že stroj při startu havaroval.
Senzory zjišťují tlak vzduchu, který se užívá jak pro určení rychlosti tak i výšky. Protože poskytovaná data nebyla správná, počítač reagoval, jako by se stroj pohyboval jinou rychlostí a byl nakloněn na stranu. Počítačem provedené zásahy do řízení uvedly startující stroj do rotace, což vedlo k havárii.
Carpenter dodal, že nehodě by mohla zabránit před dvěma lety vyzkoušená technika předehřátí senzorů, tak však není široce známá a nebyla zavedena. „Tato procedura nebyla nikdy zařazena do technických propozic. Jen někteří piloti a členové pozemního personálu ji používali."
Samotný systém počítačového řízení stroje podle generála fungoval dobře, dostával však nesprávné údaje. I piloti jednali správně a jak uvedl generálmajor: “Díky boží milosti a dobrým vystřelovacím sedadlům se zachránili.“
Podle Carpentera se teprve rozhodne, zda za havárii někdo ponese odpovědnost.
Spojené státy při nehodě ztratily jeden ze svých 21 bombardérů, které jsou schopny nezjištěně vniknout nad území nepřítele a provést přesný útok. Dříve tento typ útoku podnikaly i stroje F-117, ty však byly letos vyřazeny z výzbroje, ve které je nahrazují víceúčelová letadla F-22 Raptor.
Problémy USAF
Americké letectvo se potýká s řadou problémů, především se stárnutím výzbroje. Kvůli loňské nehodě stroje F-15 způsobené únavovým lomem, bylo na několik týdnů uzemněno několik set záchytných stíhačů F-15. Další potíží je i nepořádek. Dva z nejvyšších velitelů byli na konci týdne dotlačeni k podání demise kvůli tomu, že se na Tchaj-wan omylem dostaly roznětky k jaderným náložím, a kvůli tomu, že loni nad USA létal bombardér B-52 s jadernými hlavicemi namontovanými na střelách s plochou dráhou letu.
Dalším problémem, jak se ukazuje, je příliš komplikovaná technika, kterou mohou zrazovat i banální závady a ne vždy proto obstojí v bojových podmínkách.