Hlavní obsah

Náklady na životní cyklus F-35 se nedaří srazit. Stále stoupají na 1,7 bilionu dolarů

Washington

Náklady na provoz a údržbu amerických F-35 stoupnou během životního cyklu na 1,5 bilionu dolarů, přestože toho zvládnou méně, uvedla americká kancelář pro rozpočtovou odpovědnost vlády GAO. Suma představuje nárůst o 44 procent ve srovnání s odhadem z roku 2018. Podíl na tom má plánované prodloužení životnosti strojů o 11 let do roku 2088. To je však jen jeden z důvodů růstu částky.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

F-35A Lightning II v Ostravě.

Článek

Celkové náklady na program F-35 od návrhu a vývoje až po vyřazení ze služby stoupnou na dva biliony dolarů z předtím odhadovaných 1,7 bilionu, citoval ze zprávy server Defense One. USA plánují koupit cca 2400 kusů F-35 různých verzí.

Ministerstvo obrany se sice pokusilo snížit náklady na program, ale jeho „představitelé obecně přiznali, že tyto snahy nevedly k fundamentální změně odhadovaných nákladů na provoz letadla“, stojí ve zprávě GAO.

Úřad rovněž poznamenává, že suma stoupla, i když Pentagon míní s F-35 létat méně, než původně plánoval kvůli potížím se spolehlivostí. Tyto potíže přispěly k poklesu podílu provozuschopných strojů: „Stále jsme zjišťovali, že flotila F-35 neplní cíle v provozuschopnosti, které se měří pomocí podílu strojů připravených k misi (tedy schopných plnit alespoň jeden ze základních úkolů), a to navzdory rostoucím nákladům.“

Podle úřadu k tomu přispívá velká závislost na subdodavatelích, neadekvátní výcvik, nedostatek technických dat, náhradních dílů a podpůrného vybavení.

Evropská letectva znepokojují zpožďující se dodávky F-35

Evropa

Řešení se nedaří najít

Problémy se snaží řešit Společná programová kancelář, která má na starosti vývoj a využití strojů F-35. Ta se snaží aktivně snižovat náklady, řekl její mluvčí Russ Goemaere. Uvedl, že náklady na letovou hodinu klesly z 87 000 dolarů na 34 000 dolarů (počítáno v dolarech v hodnotě z roku 2012). Roční náklady na jeden stroj klesly od roku 2014 do roku 2022 o 34 procent z 9,4 milionu na 6,2 milionu.

GAO uvedl, že se Pentagon snaží rozšířit vládní kontrolu programu F-35, aby se snížily jeho náklady a zlepšily výkony. Ministerstvo obrany chtělo s výrobcem Lockheedem Martinem uzavřít kontrakt na údržbu na základě výsledků a ne počtu dodaných dílů a služeb. Obě strany se ale nedohodly, nabídka Lockheedu ministerstvo obrany neuspokojila a jednání byla loni přerušena.

Lockheed v prohlášení poté uvedl, že je připraven s vládou spolupracovat.

Kritice ale čelí i Pentagon, že neuplatnil některá doporučení GAO ohledně strategie podpory pro motory (motory se přehřívaly, kvůli čemuž klesl počet provozuschopných strojů) a zlepšení řízení programu dodávek náhradních dílů pro zajištění údržby.

Pentagon od loňska nové F-35 neodebírá, protože se dosud nepodařilo zavést úpravy softwaru v rámci implementace balíčku TR3, který by měl předcházet nové výrobní verzi Block 4. Nyní došlo k dohodě, že Pentagon bude F-35 odebírat s provizorním softwarem a ten se pak nahradí novým se všemi funkcemi.

Lockheed už druhý rok po sobě nesplní dodávky objednaných F-35

Amerika

Výběr článků

Načítám