Článek
Celkové náklady na program F-35 od návrhu a vývoje až po vyřazení ze služby stoupnou na dva biliony dolarů z předtím odhadovaných 1,7 bilionu, citoval ze zprávy server Defense One. USA plánují koupit cca 2400 kusů F-35 různých verzí.
Ministerstvo obrany se sice pokusilo snížit náklady na program, ale jeho „představitelé obecně přiznali, že tyto snahy nevedly k fundamentální změně odhadovaných nákladů na provoz letadla“, stojí ve zprávě GAO.
Úřad rovněž poznamenává, že suma stoupla, i když Pentagon míní s F-35 létat méně, než původně plánoval kvůli potížím se spolehlivostí. Tyto potíže přispěly k poklesu podílu provozuschopných strojů: „Stále jsme zjišťovali, že flotila F-35 neplní cíle v provozuschopnosti, které se měří pomocí podílu strojů připravených k misi (tedy schopných plnit alespoň jeden ze základních úkolů), a to navzdory rostoucím nákladům.“
Podle úřadu k tomu přispívá velká závislost na subdodavatelích, neadekvátní výcvik, nedostatek technických dat, náhradních dílů a podpůrného vybavení.
Evropská letectva znepokojují zpožďující se dodávky F-35
Řešení se nedaří najít
Problémy se snaží řešit Společná programová kancelář, která má na starosti vývoj a využití strojů F-35. Ta se snaží aktivně snižovat náklady, řekl její mluvčí Russ Goemaere. Uvedl, že náklady na letovou hodinu klesly z 87 000 dolarů na 34 000 dolarů (počítáno v dolarech v hodnotě z roku 2012). Roční náklady na jeden stroj klesly od roku 2014 do roku 2022 o 34 procent z 9,4 milionu na 6,2 milionu.
GAO uvedl, že se Pentagon snaží rozšířit vládní kontrolu programu F-35, aby se snížily jeho náklady a zlepšily výkony. Ministerstvo obrany chtělo s výrobcem Lockheedem Martinem uzavřít kontrakt na údržbu na základě výsledků a ne počtu dodaných dílů a služeb. Obě strany se ale nedohodly, nabídka Lockheedu ministerstvo obrany neuspokojila a jednání byla loni přerušena.
Lockheed v prohlášení poté uvedl, že je připraven s vládou spolupracovat.
Kritice ale čelí i Pentagon, že neuplatnil některá doporučení GAO ohledně strategie podpory pro motory (motory se přehřívaly, kvůli čemuž klesl počet provozuschopných strojů) a zlepšení řízení programu dodávek náhradních dílů pro zajištění údržby.
Pentagon od loňska nové F-35 neodebírá, protože se dosud nepodařilo zavést úpravy softwaru v rámci implementace balíčku TR3, který by měl předcházet nové výrobní verzi Block 4. Nyní došlo k dohodě, že Pentagon bude F-35 odebírat s provizorním softwarem a ten se pak nahradí novým se všemi funkcemi.