Článek
Dean pracoval jako kontrolor kvality ve společnosti Spirit Aerosystems, která Boeingu dodává trupy a další důležité součástky letadel.
Dean podal nejdřív stížnost Federální letecké správě (FAA), v níž uvedl, že ve výrobě trupů došlo k „vážnému a hrubému pochybení ze strany vrcholového managementu kvality výrobní linky 737“. V dubnu 2023 dostal následně výpověď, píše The Seattle Times.
Proti Spirit Aerosystems svědčil později i v prosinci 2023. V žalobě, kterou spolu s dalšími spolupracovníky podal, uvedli, že zmíněná společnost svým investorům „zatajila, že trpěla rozsáhlým a trvalým nedostatkem kvality“ a že „selhání kvality“ nastalo, protože se hnali za co největšími zisky.
Zemřel po dvou týdnech nemoci
Podle svých blízkých žil Dean aktivním životním stylem a až donedávna byl zdravý. Náhle však v dubnu onemocněl infekční nemocí a v úterý 30. dubna zemřel, informuje The Independent. Podle některých amerických médií se Dean nakazil chřipkou typu B a nebezpečným MRSA (Meticilin-rezistentním zlatým stafylokokem). Dostal zápal plic a dva týdny ležel v kritickém stavu v nemocnici.
„Můj hezký bratr Joshua dnes ráno zemřel a je teď s naším malým bratrem. Nevím, kolik toho ještě moje rodina unese. Nevím, kolik toho ještě můžu upřímně přijmout,“ reagovala na facebookovém profilu jeho sestra Taylor Rae Robertsová.
Boeingu upadla ve vzduchu nouzová skluzavka. Zatím ji nenašli
Druhý mrtvý whistleblower
Dean je už druhým whistleblowerem z Boeingu, který letos zemřel. V březnu byl nalezen mrtvý dvaašedesátiletý John Barnett, který stejně jako Dean upozorňoval na nedostatky při výrobě modelů 737. Barnett pracoval jako kontrolor kvality, v Boeingu strávil 32 let, do důchodu odešel v roce 2017.
Byl nalezen mrtvý v autě na hotelovém parkovišti. Několik dní před svou smrtí podával svědectví v rámci žaloby proti společnosti, jež se týkala whistleblowerů, uvedla BBC. Dvaašedesátiletý muž zemřel 9. března na následky zranění, které si „přivodil sám“, případ vyšetřuje policie.
Boeing se potýká s problémy při zvyšování výroby, zejména u svých kdysi nejprodávanějších letadel 737 MAX. Letos v lednu se letadlu 737 MAX společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu, na což americký FAA zareagoval tím, že firmě zakázal zvyšovat výrobu těchto letadel. FAA také uvedl, že v dodavatelském řetězci společnosti Boeing zjistil četné problémy s nedodržováním předpisů.
Generální ředitel Boeingu David Calhoun kvůli skandálům z posledních let na konci letošního roku odstoupí. „Ano, v současnosti se nacházíme v těžkém období,“ uvedl Calhoun v dopise zaměstnancům. Dodal, že firma udělá vše pro to, aby lidé měli znovu v Boeing stoprocentní důvěru.