Článek
Panel zaslepující nouzový východ u strojů, které ho nepotřebují kvůli odlišnému uspořádání sedadel, vypadl 5. ledna krátce po startu ve výši asi 3000 metrů. Naštěstí na sedadlech nikdo neseděl. The Seattle Times získal informace od whistleblowera, který má přístup k záznamům o výrobě, že na vině byli přímo zaměstnanci firmy.
Americký úřad pro letectví čelí kritice kvůli vypadnutému panelu z trupu Boeingu 737
„Důvod, proč dveře vyletěly, je uveden černě na bílém ve vlastních záznamech Boeingu,“ napsal whistleblower. Podle něj matice, které drží panel zaslepující nouzový východ, „nebyly v době dodání letadla instalovány“. „Uvádějí to vlastní záznamy“ firmy, dodal s tím, že to „svědčí o kvalitě kontroly v určitém segmentu výroby“. Stroje 737 MAX 9 se kompletují v továrně Boeingu v Rentonu.
Trupy se vyrábějí v Wichitě, kde do nich také subdodavatel Spirit AeroSystems usazuje panely. Pokud je však v záznamech z Rentonu uvedeno, že matice nebyly nasazeny, vina padá přímo na Boeing. Jeho ředitel sice už přiznal, že jde vina obecně za ním, ovšem to nevylučovalo možnost, že na vině je jeho subdodavatel.
Boeing přiznal, že může za vypadnutí kusu trupu za letu
Také vyšetřovatelé amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) veřejně zmínili možnost, že na šroubech držících panel nebyly matky vůbec našroubovány. Rostoucí rozdíl mezi vyšším tlakem v přetlakové kabině a okolním vzduchem při stoupání vedl k tomu, že panel byl vyšším tlakem vyražen ven.
Následné kontroly u jiných strojů verze MAX 9 u aerolinek United odhalily, že u letadel nebyly tyto matky utažené. Šlo o o kusy vyrobené v posledním roce, do kterých ještě technici aerolinek nezasahovali, protože nebyly tak dlouho v provozu a nenalétaly tolik hodin, aby kontrola byla potřeba.