Článek
Ředitel zbrojovky Lockheed Martin Jim Taiclet volil srovnání ze světa sportovních automobilů, uvedl National Interest: „Vezmeme karosérii F-35 a proměníme ho ve ferrari.“
Toto srovnání dále rozvinul: „Je to jako úprava (vozů) pro (soutěže) NASCAR, kdy bychom vzali model F-35 a aplikovali na něj společně vyvíjené technologie pro NGAD.“ Stroj se předběžně označuje jako F-35+.
Konkrétní úpravy však Taiclet nejmenoval, zmínil ale, že by stroj měl mít vylepšené pasivní infračervené senzory umožňující odhalit nepřítele na mnohem větší vzdálenost. Vylepšena by měla být i technologie stealth, která snižuje odhalitelnost letadla radary.
Použity by měly být prvky navrhované právě pro stroj do soutěže pro program NGAD (Next Generation Air Dominance – Vzdušná nadvláda nové generace).
Za polovinu ceny F-47
„Výzvou pro můj tým leteckých konstruktérů je získat 80 procent schopností stroje šesté generace za poloviční cenu. Inženýři by s něčím takovým nesouhlasili, pokud by si mysleli, že k tomu nevede cesta,“ řekl Taiclet.
Nezmínil se však o největším stávajícím problému, jímž je výkon motoru, jenž přestává stačit a jsou problémy ho chladit. Původně se uvažovalo o nasazení jiných motorů pro F-35, ale od toho se nakonec ustoupilo.
Zmínění poloviční ceny je významný argument. Podle prvních odhadů vyjde F-47 na 300 milionů dolarů (6,6 miliardy korun), napsal server 1945. To je trojnásobek ceny F-35 A (u některých stupňů vybavení dokonce klesla pod 90 milionů dolarů).
I proto se objevují spekulace, že by se vyvinula zjednodušená varianta na export, která by cenu snížila.
Otázka exportu
Pro Lockheed je také klíčovou otázkou, zda bude vylepšená F-35 pětapůlté generace uvolněna pro prodej do zahraničí, či si budou moci členské země NATO kupovat jen stávající variantu Block 4. „Naším cílem je co nejvíc z těchto schopností, které lze exportovat,“ dodal Taiclet. „Zkusíme to navrhnout tak, aby bylo rozhodnutí o exportu snazší.“
Lockheed je v obtížné situaci, v jaké byl donedávna Boeing. Se svou vylepšenou F-35+ volí stejnou cestu jako Boeing u aktuálně dodávaných vylepšených F-15EX čtyřapůlté generace. Dokud Boeing nevyhrál soutěž o program NGAD s modelem F-47, neměl před sebou žádný kontrakt na výrobu moderních bojových letadel kategorie stealth. Ta vyráběl od 80. let především Lockheed, který vyvinul typy F-177, F-22 a F-35. Bombardéry vyrábí především Northrop Grumman, po B-2 jsou to B-21 Raider. Northrop Grumman a Boeing přitom zůstávají i v soutěži o nový palubní letoun šesté generace F/A-XX, ze které Lockheed vypadl.
Lockheed ale může nadále těžit z objednávek na F-35, k nimž mohou přibývat další, protože se vývoj vysoce vyspělých letadel obvykle protahuje.
Otázkou je také financování modernizace ozbrojených sil, kde se kromě F-47 uvádějí do služby bombardéry B-21 a také projekt fregat DDG(X) i balistických raket.
F-35 pro ČR
Česká republika nakoupí 24 letounů F-35. Za stíhačky, související vybavení, výcvik, munici a zajištění životního cyklu zaplatí 106 miliard korun. Další peníze si vyžádá například modernizace letecké základny v Čáslavi. Celkem tak letouny vyjdou na 150 miliard korun.
Jde o nejdražší nákup pro českou armádu. První letouny F-35 pro Česko mají být hotové v roce 2029, kdy se plánuje zahájení praktického výcviku českých pilotů v USA. Všechny stroje by měly do ČR dorazit do roku 2035.