Článek
„Zřejmě čelíme letecké katastrofě,“ uvedl Pierre-Henri Gourgeon s tím, že letadlo se okolo 04:00 SELČ nad Atlantikem dostalo do silné bouřky a turbulencí a mohl ho z provozu vyřadit blesk. V 04:14 byla zachycena automatizovaná zpráva naznačující závadu elektrického systému. Letadlo mělo v Paříži přistát v 11:15 a dávno mu muselo dojít palivo.
Francouzská média citovala anonymní zdroj z Air France, podle něhož nemají lidé na palubě žádnou šanci na přežití. Ministr pro energetiku, životní prostředí a regionální rozvoj Jean-Louis Borloo rozhlasové stanici France Info řekl, že letadlo zmizelo z armádních i civilních radarů. „Bohužel teď musíme počítat s nejtragičtějším scénářem,“ dodal.
Letadla se nad Atlantikem radarům ztrácejí běžně, v oblastech, které radary nepokrývají, se ale piloti musejí dispečinkům pravidelně hlásit a upřesnit pozici.
Letadlo bylo plné
Airbus společnosti Air France z Rio de Janeira do Paříže byl plný. Ve Francii je v pondělí státní svátek a Brazílie je pro Francouze stále oblíbenější turistickou destinací.
Po letadle pátrají brazilské i africké úřady. Na jeho palubě byla dvanáctičlenná posádka a 216 cestujících, z toho 126 mužů, 82 žen, sedm dětí a jedno nemluvně. Podle agentur byli na palubě i Britové a Italové. Ministerstvo zahraničí ČR zatím nepotvrdilo, zda v letadle necestovali i Češi.
Sled událostí:
Neděle 24:00 SELČ - Letadlo letu AF447 s 216 cestujícími a 12 členy posádky opouští letiště v Rio de Janeiru. V Paříži má být za 11 hodin a 10 minut. První zhruba tři hodiny letadlo poletí severovýchodně podél brazilského pobřeží.
Pondělí 04:14 - Letadlo vysílá zprávu o elektrickém zkratu a turbulencích.
04:33 - Brazilské úřady zaznamenaly poslední kontakt s letadlem. V tu dobu byl podle nich stroj poblíž soustroví Fernandno de Noronha.
10:52 - Pařížské letiště Charlese de Gaulla oznámilo, že se letadlo ztratilo.
11:10 - Stroj měl v Paříži přistávat.
Zmizelý airbus měl za sebou 18 870 letových hodin a v dubnu 2005 prošel servisem. Poslední technickou prohlídku prodělal 16. dubna, uvedl britský server The Guardian. Airbus 330 dosud nezažil žádnou smrtelnou havárii od uvedení do komerčního provozu. Při nehodě v rámci testovacího letu v červnu 1994 v Toulouse ale zemřelo sedm techniků.