Článek
Podle obžaloby Forkner podal FAA nekompletní a lživé informace o systému MCAS, který měl automaticky stlačit nos letadla dolů, pokud by stroj stoupal příliš rychle. V žalobě stojí, že právě kvůli jeho nekompletním informacím nebyl systém MCAS zmíněn v manuálu a ve výcvikových materiálech pro přeškolení na novou verzi Boeingu 737.
Forkner věděl, že systém byl v roce 2016 výrazně upraven a byl rozšířen okruh událostí, při kterých zasahuje.
MCAS se spouští při přetažení stroje, který stoupá příliš prudce, takže by mohlo dojít ke ztrátě vztlaku a následnému pádu. V takové chvíli tlačí nos letadla dolů. Právě tento systém ale stál za dvěma haváriemi MAXů v Indonésii a Etiopii, protože zareagoval na chybná data ze senzorů a nasměroval stroje k zemi. Pilotům se střemhlavý let nepodařilo vybrat, protože nebyli proškolení na zacházení s MCAS.
Systém řízení v Boeingu 737 MAX byl nebezpečný, schvalování typu uspěchali
Přeškolit piloty by bylo drahé
Protože FAA nedostal informace o úpravách MCAS, byla zmínka o něm vypuštěna z technické zprávy a neobjevila se ani v manuálech. Žalobci se domnívají, že to Forkner udělal záměrně, aby se nemuseli piloti draze přeškolovat. Pokud by to bylo nutné, zvedlo by to cenu za přechod na novou verzi 737 o milion dolarů.
„Je to pokus ušetřit peníze Boeingu,“ řekl prokurátor Chad Meacham. „Forkner záměrně vypustil klíčové informace pro regulátory. Jeho bezohledné rozhodnutí zmást FAA bránilo úřadu ve schopnosti ochránit cestující a nechalo piloty ve zmatku, protože postrádali informace o určitých částech řízení stojů 737 MAX,” dodal.
Pilot vinu popírá
Forkner v pátek řekl před soudem, že se necítí vinen. Jinému zaměstnanci Boeingu přitom roce 2016 po testech na simulátoru napsal, že je MCAS „šílený a zasahuje příliš“. FAA to ale neřekl, a naopak naléhal, aby se systém v manuálu ani nezmiňoval, protože zasahuje jen výjimečně. V komunikaci s dalším zaměstnancem Boeingu dokonce uvedl, že „v podstatě FAA lhal“, označil to však za neúmyslné. Komunikaci předala firma po haváriích a uzemnění typu MAX Kongresu a na veřejnost se dostala v roce 2019.
„Nedovolíme to”. Boeing vytrvale odmítal školit piloty na letoun 737 MAX na simulátoru
Forkner hrál při schvalování typu důležitou roli, měl FAA informovat o požadavcích na výcvik pilotů nového typu.
Obětní beránek
Forknerův obhájce David Gerger řekl listu The Wall Street Journal, že z jeho mandanta udělali obětního beránka.
Brooke Sunderlandová v analýze pro list The Washington Post zmínila, že šlo o manažera na střední úrovni. Podle ní se nyní problémy okolo typu 737 MAX podávají jako krize způsobená nevyzpytatelnými zaměstnanci.
Podle ní je dokonce možné, že to může být i v zájmu firmy a americké vlády. Kdyby se vyšetřoval Boeing, mohlo by to ohrozit jeho schopnost plnit vládní dodávky, firma totiž patří k předním dodavatelům vojenské techniky, navíc je jediným americkým výrobcem dopravních letadel.
Za havárie Boeingů 737 MAX může výrobce a letecký úřad, uvedla kongresová komise
Současně to může být i snaha odvrátit pozornost od FAA, která každé letadlo certifikuje. Podle listu The Wall Street Journal i bez informací o změnách MCAS od Forknera věděli někteří zaměstnanci regulátora o úpravách systému.
Proces se koná v Dallasu. Po odchodu od Boeingu Forkner létal jako pilot u Southwest Airlines. Tam skončil před rokem.