Článek
„Od chvíle, kdy jsme v sobotu začali předběžné inspekce, jsme našli věci, které vypadají, že se týkají otázky instalace dveří (nouzového východu) – například šrouby, které potřebovaly utáhnout,“ uvedl zdroj z aerolinek. Dokládá to i jedna fotografie nedotažených šroubů u dolního závěsu pantů zmíněného panelu na místě dveří nouzového východu.
U dalšího stroje se problém týkal spojení trupu s rámem dveří, uvedl Air Current.
Following @jonostrower's scoop on United finding 737-9s with loose door plug screws, a source sent this image of one of the door plug's lower hinge bracket with a note that 2 screws are not screwed all the way in. https://t.co/sz1d997PdL pic.twitter.com/d6hgHAEb2u
— Edward Russell (@ByERussell) January 8, 2024
Všechny tyto stroje byly nové, dodané mezi listopadem 2022 a zářím 2023, a tudíž neprodělaly ještě kontrolu řádu C, která by to odhalila. Ta se provádí po každých čtyřech a šesti tisících letových hodinách nebo každé dva až tři roky.
I Alaska Airlines v pondělí podle listu The Guardian uvedly, že technici při inspekcích našli podobné problémy: „První zprávy od našich techniků naznačují, že na některých letadlech byly vidět uvolněné kusy konstrukce.“
Vyjádření nekomentoval ani výrobce, ani americký Federální úřad pro letectví (FAA), Boeing ale oficiálně poslal zprávu provozovatelům Boeingů 737 MAX 9 předepisující specifické prohlídky, aby stroje mohly dále létat poté, co je FAA dočasně uzemnil.
Vyšetřování ale zatím neprokázalo, zda skutečně připevnění panelu stojí za mimořádnou událostí. Stroj, u něhož panel odpadl při stoupání po startu z Oregonu ve výši necelých 5000 metrů, což vedlo k dekompresi, měl už předtím problémy – kontrolka upozorňovala při třech letech na problémy s přetlakováním trupu. Tento stroj proto nebyl nasazován na lety na Havaj.
United Airlines jsou s 79 stroji největším provozovatelem verze MAX 9, Alaska Airlines jich má 65.
Opakované problémy s technologickou kázní
Zjištěné problémy při inspekcích naznačují potíže s dodržováním technologických postupů při výrobě. Ukazují také, že výstupní kontrola vyrobených kusů nebyla dostatečná. Boeing měl v posledních letech opakovaně problémy s kvalitou, americké letectvo nepřevzalo několik tankovacích letadel KC-46 poté, co bylo v trupech několika strojů objeveno zapomenuté nářadí.
Boeing má další problém, letectvo pozastavilo odběr tankovacích letadel
Stroje generace MAX byly v roce 2019 na dva roky uzemněny po dvou pádech, které si vyžádaly 346 obětí. Systém automatického vyrovnávání letu, který měl předejít prudkému stoupání hrozícímu ztrátou vztlaku, nefungoval správně a v obou případech nasměroval stroj do země. Pilotům se nedařilo systém překonat, jeho vyřazení bylo složité. Navíc využíval data jen z jednoho senzoru, který v žádném z těchto dvou případů nefungoval správně. Data z druhého senzoru nevyužíval ani pro srovnání, na což bylo při vývoji upozorňováno, ale firma to nezměnila.