Hlavní obsah

Kampaň před americkými volbami je plná osobních útoků

Právo, Jiří Roškot (New York)
NEW YORK

Negativní politická inzerce je tradičním folklórem amerických volebních kampaní, což ovšem řadu Američanů nepřestává deptat a hluboce znechucovat. "Co si o nás lidé ve světě pomyslí?" zeptala se v anonymní anketě televize C-Span divačka z Kentucky.

Článek

"Jsem pro. Kdybychom slyšeli jen pozitivní věci, tak se o kandidátech nic nedozvíme," oponoval divák z Michiganu. "Je to někdy hnus, ale funguje to," konstatoval reportér Ryan Lizz z listu New Republic.

"Deborah Pryceová osmkrát hlasovala pro zvýšení svého poslaneckého platu, ale byla proti zvýšení minimální mzdy," uvádí například televizní inzerce o čtvrté nejvýše postavené republikánce ve Sněmovně reprezentantů z Ohia.

Někdy jde vysloveně o rány pod pás. Za čuňárnu označil republikánský šot demokrat a Afroameričan Harold Ford z Tennessee, kde má na dosah senátorské křeslo: běloška s obnaženými rameny do kamery tvrdí, že ho poznala v Playboy klubu a posílá mu vzkaz: "Zavolej mi..."

Výmluvný je na druhé straně sestřih z řady Bushových projevů k Iráku, respektive rychlý sled jeho slov "je třeba držet kurz", na které bez komentáře navazují výroky členů jeho týmu z posledních dní, v nichž Bush naopak začal zdůrazňovat potřebu pružného přístupu: "Nikdy nešlo o to držet kurz," říkají.

Vynalézavost, jízlivost a tvrdost výpadů by vydaly na celovečerní pořad. Přesto znalci této "disciplíny" očekávají, že v posledním týdnu před volbami kanonáda demokratů ztichne. Volby jako obvykle rozhodnou nezávislí voliči, kteří tentokrát tíhnou k nim, a stranické špičkování jim už jde na nervy.

Výběr článků

Načítám