Článek
"Lidskou činností vyvolané globální oteplování vedle řady dalších věcí zmenšilo sněhovou pokrývku v Kalifornii, (která je živným zdrojem pitné vody), vedlo k jejímu rychlejšímu rozpouštění, zvedlo výšku mořské hladiny u kalifornského pobřeží, zvětšilo znečistění městských čtvrtí ozónem a zvýšilo hrozbu lesních požárů," uvádí žaloba.
Kalifornský generální prokurátor Bill Lockyer uvedl, že jde o první žalobu svého druhu, která chce výrobce za tyto škody učinit zodpovědnými. Podle něj třicet procent oxidu uhličitého produkují v Kalifornii právě auta. Asociace výrobců automobilů (AAM) žalobu označila za obtěžování a vyjádřila naději, že bude zamítnuta. "Výrobci aut budou potřebovat čas, aby posoudili žalobu." Zmínili, že podobná žalobu v New Yorku zamítl federální soud.
Kalifornie tlačí na snížení emisí, automobilky se brání
Kalifornie v roce 2004 schválila pravidla požadující od automobilek rychlejší snižování výfukových zplodin u osobních i nákladních vozů. Automobilky však dosud tato pravidla blokovaly prostřednictvím svých vlastních právních kroků, píše agentura Reuters.
Žaloba představuje podle jednoho z analytiků způsob, jak vyvinout na výrobce tlak k dodržování těchto pravidel. "Chtějí, aby se automobilky podrobily a ctily zákon (o emisích)," řekl předseda Centra pro automobilový výzkum David Cole.
Ekologické organizace žalobu přivítaly s tím, že je pro Kalifornii další zbraní v boji za snížení emisí skleníkových plynů. "Kalifornie právě schválila nový zákon o redukci emisí vedoucích ke globálnímu oteplování o 25 procent. To je dobrý začátek a tato žaloba je dalším dobrým krokem," prohlásil Dan Becker z organizace Sierra Club.