Článek
Z šetření vyplývá, že vrtulník Airbus AS 350 B3 měl Kellnera, Benjamina Larochaixe, Davida Horvátha a dva průvodce Seana McManamu a Gregoryho Harmse dopravit na vrchol hory, aby odtamtud pětice lidí vyrazila na adrenalinový sjezd, tzv. heliskiing.
Stroj nevystoupal dostatečně vysoko a osudově minul vrchol, na němž měl přistát. Byl podle vyšetřovatelů 10 až 15 stop (3 až 4,5 metru) pod potřebnou úrovní a místo přistání narazil ve výšce 1828 metrů do skalního masivu, píše server deníku Anchorage Daily News.
Helikoptéra se po nárazu do skály skutálela asi 244 až 274 metrů po svahu dolů.
Kromě těžce zraněného snowboardisty a fotografa Davida Horvátha přišli o život všichni, kteří byli ve vrtulníku.
Jediným přeživším nehody Kellnerova vrtulníku je snowboardista a fotograf Horváth
Vrak objevili až po třech hodinách od nehody
Vrtulník se zřítil v sobotu v 18:34 místního času (neděle 4:34 SELČ) v horách Chugach nedaleko ledovce Knik, řekl člen Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě Tom Chapman. Místo nehody se nachází 34 kilometrů jihovýchodně od Palmeru, 72 kilometrů od Anchorage. Nehoda byla nahlášena se zpožděním až kolem 20:30. O hodinu později se podařilo vrak objevit.
Vyzvednutí těl bylo v neděli urychleno kvůli riziku sněhové bouře. Ze stejných důvodů se urychleně provedla fotografická dokumentace místa nehody, než by je mohla sněhová bouře zakrýt. Úřad se nyní soustředí na vyproštění vraku. „Naším úkolem je nejen zjistit, co se stalo, ale také doporučit změny, aby se podobným událostem předešlo,“ dodal Chapman pro agenturu AP.
Komu připadne Kellnerovo gigantické jmění
Kellner spolu s Larochaixem patřili mezi časté hosty horského střediska Tordillo Mountain Lodge, které heliskiing nabízí.
Server deníku Anchorage Daily News připomněl, že Gregory Harms, průkopník heliskiingu a jeden z nejzkušenějších a nejrespektovanějších lyžařských průvodců v 90. letech přežil nehodu vrtulníku v Chile, při níž zemřeli dva lidé.
Vrtulníku se říká Veverka
Havarovaný vrtulník Airbus AS 350 B3 má modelové označení Écureuil, tedy Veverka. Jsou to lehké jednomotorové vrtulníky s třílistým nosným a dvoulistým vyrovnávacím rotorem. Vyrábí je evropská společnost Airbus Helicopters, dříve Eurocopter.
Varianta AS 350 B3, v níž letěl Petr Kellner, je vybavená motorem Arriel 2B, který výrazně zvyšuje výkon stroje. Délka trupu vrtulníku je 10,9 metru, vytrvalost 4 hodiny, maximální rychlost 287 km/hod.
AS 350 B3 byl vůbec prvním vrtulníkem, který přistál na Mount Everestu.
Pád vrtulníku s Kellnerem mohla způsobit turbulence, míní ruský expert
Vrtulník našel ve světě široké uplatnění – používá jej například francouzské četnictvo, policejní sbory v USA a Izraeli nebo vojenská letectva Jordánska, Ruska či Maďarska.
Historie strojů řady AS 350 čítá i několik nehod. Letos 7. března v něm v Normandii krátce po vzletu zahynul francouzský miliardář a průmyslník Olivier Dassault. V únoru 2019 se zřítil vrtulník poblíž nepálského Taplejungu a zahynulo v něm sedm lidí, včetně nepálského ministra turistiky a civilního letectví Rabindry Adhikariho.