Článek
Internetový gigant podle zdroje amerického listu zjistil, že Rusové do ovlivnění výsledku voleb, patrně ve prospěch vítěze, a tudíž současného šéfa Bílého domu Donalda Trumpa, investovali desítky tisíc dolarů.
O ovlivnění nálady voličů se měli ruští agenti pokoušet formou šíření dezinformací, které umisťovali na placené pozice v mnoha internetových produktech Googlu. Od videokanálu Youtube, přes Gmail a internetový vyhledávač až po inzertní platformu DoubleClick.
Google je přitom největším zprostředkovatelem reklamy na internetu a Youtube je nejnavštěvovanějším videokanálem.
Rozsáhlejší kampaň, než se čekalo
Placený obsah si u Google podle Washington postu zřejmě nenajímala stejná skupina lidí jako na Facebooku, což by napovídalo tomu, že byla ruská dezinformační kampaň rozsáhlejší, než se doposud předpokládalo.
Google přitom až dosud ruský vliv na uživatele internetu bagatelizoval. Mluvčí společnosti Andrea Favillová minulý měsíc prohlásila, že Google žádné důkazy o popisovaných aktivitách Rusů nemá.
K článku Washington Postu se odmítlo vedení Google vyjádřit. Agentura Reuters ale poznamenala, že prohlášení společnosti Alphabet, která Google vlastní, materiál deníku The Washington Post nijak nepopřelo.
Alphabet v prohlášení poukázala na svá pravidla, která omezují politické reklamy a která zakazují komerční příspěvky uživatelsky cílit podle rasy či vyznání. „Rozhodli jsme se podrobněji prošetřit pokusy o zneužití našich systémů, spolupracujeme s badateli a dalšími společnostmi a poskytneme pomoc se současným vyšetřováním,” sdělila v pondělí mluvčí Googlu.