Článek
Transocean, který BP pronajal vrtnou plošinu Deepwater Horizon řekl, že zpráva je samoúčelná, a Halliburton, který prováděl betonování vrtu, uvedl, že obsahuje nepřesnosti a leccos opomíjí.
BP uvedla, že nehodu způsobil “sled selhání, na nichž se podílely různé strany“. [celá zpráva]
Transocean zprávu odmítl a obvinil těžaře, že vrt byl špatně proveden, měl praskliny a že se snažili šetřit i za cenu rizika.
Halliburton také zprávu odmítl: „Halliburton zůstává přesvědčen, že veškeré práce na vrtu byly provedeny podle zadání BP, podle jejího návrhu a instrukcí.“
Vinou nesou i další firmy, tvrdí BP
Podle zprávy BP její vlastní zaměstnanci a pracovníci Transoceanu nepřesně interpretovali výsledky bezpečnostního testu, což zvýšilo nebezpečí exploze: „Během čtyřiceti minut selhali zaměstnanci Transoceanu na plošině v tom, že nezaregistrovali a nereagovali na výron plynných uhlovodíků ve vrtu.“
Podle zprávy BP taky nic neukazuje, že by Transocean vyzkoušel zásahový systém na hladině, jak vyžadují pravidla.
BP také kritizovala některé z betonářských prací prováděných Halliburtonem, které měly zpevnit vrt. Podle zprávy by větší důraz při kontrole a testech mohl pomoci trhliny v betonu odhalit. Zpráva uvádí, že 19. dubna, tedy dva dny před explozí, byla do vrtu pumpována cementová směs, která neměla adekvátní kvality.
O den později se při testu dospělo k závěru, že tlak ve vrtu je na bezpečné úrovni. Vážnost situace si osádka plošiny uvědomila, až když začal unikat plyn. Plyn a ropu nenechala unikat volně, což by mohlo riziko exploze snížit, ale posílala ji do separátoru, který se zahltil a ropa a plyn se dostaly do ventilačního systému a z něj do strojovny, což vedlo k explozi a následnému požáru a potopení plošiny.
BP už dříve kritizovala obě tyto firmy s tím, že by neměla nést sama všechny následky ropné havárie z 21. dubna, při níž uniklo do moře asi 5 miliónů barelů ropy. Halliburton a Transocean vždy její kritiku odmítaly. [celá zpráva]