Článek
NTSB vyzval veřejnost, aby pomohla s hledáním dveří, které vypadly boeingu za letu, což vedlo k dekompresi.
Podtlak utrhl opěrku hlavy jedné sedačky a opěrku i se zádovou částí další. Naštěstí byla tato místa neobsazena, takže si mimořádná událost nevyžádala žádné oběti. „Je štěstí, že nikdo nezemřel a nebyla vážnější zranění,“ uvedla Homendyová pro CNN.
Přispělo k tomu také to, že stroj se 177 lidmi na palubě, který měl namířeno z Portlandu do Kalifornie, teprve stoupal a dveře se utrhly ve výši necelých pěti tisíc metrů. Tam je rozdíl tlaku mezi trupem a okolím menší než v letové hladině ve výšce 10 km.
Boeingu po startu odpadlo okno a část trupu
Stroj se kvůli incidentu asi po 20 minutách vrátil zpátky na letiště. Podle Homendyové bude nález dveří klíčový pro zjišťování, proč se utrhly.
Stroj ztratil za letu dveřní panel u sedadel v řadě 26, který lze využít jako nouzový východ. Tvarován je tak, aby dveře v rámu držel rozdíl tlaku. Dveře nouzového východu ale vypadly i s tímto rámem.
Uzemněno přes 170 strojů
Po nehodě americký Federální úřad pro letectví (FAA) uzemnil tuto verzi Boeingu 737. Týká se to více než 170 strojů, které nesmějí vzlétnout, dokud nebudou zkontrolované.
To vedlo ke zrušení několika desítek letů společnosti Alaska Airlines a United Airlines. Rušeny budou lety i v první polovině tohoto týdne, protože kontroly strojů zaberou více času, než se čekalo.
V Evropě, kde platí nařízení také, větší problémy uzemnění nezpůsobí, protože tuto verzi Boeingu 737 využívají jen turecké a islandské aerolinky.
Americký úřad pro letectví po incidentu s vypadnutým oknem stahuje boeingy ke kontrole
Nejsou to první potíže boeingů verze MAX. V minulosti kvůli problémům se systémem vyrovnávání letu dva stroje na přelomu let 2018 a 2019 havarovaly, což si vyžádalo 346 lidských životů. Do vzduchu nesměly tyto letouny dva roky.
Systém vyrovnávání letu nešlo snadno vyřadit z provozu a v obou případech nasměroval stroj do země, protože dostával chybné údaje z nefungujícího čidla měření úhlu náběhu.
Systém využíval údaje jen z jednoho čidla a neporovnával je s údaji z druhého. To bylo už před nehodami předmětem kritiky.