Hlavní obsah

Dobře víme o riziku smrti, podepisuje před potopením k Titaniku posádka

New York

Expediční plavba miniponorkou Titan k vraku Titaniku je podle členů minulých výprav velice riskantní. Už před naloděním podepisují členové výpravy obsáhlé prohlášení, ve kterém potvrzují, že jsou si vědomi rizik, a to včetně smrti. Ta je podle scenáristy Mikea Reisse, člena posádky z roku 2022, na první stránce zmíněna hned třikrát.

Je to extrémně riskantní, popsal mexický youtuber svůj zážitek z expedice v ponorce TitanVideo: Reuters

Článek

„Podepisujete obrovské prohlášení, které se neustále zmiňuje o tom, že na výpravě můžete zemřít. Smrt byla na první stránce zmíněna hned třikrát. Nemůžete na ni přestat myslet. Když jsem do ponorky vstupoval, myslel jsem na to, že tohle může být konec. Všichni vědí, do čeho jdou,“ vyprávěl Reiss v úterý pro BBC.

Scenárista uvedl, že se společností OceanGate uskutečnil hned tři ponory. Jednou k vraku Titaniku a dvakrát na pobřeží New Yorku. Ve všech třech případech ztratila posádka komunikaci s doprovodnou lodí. Reiss situaci přirovnal k začátkům vesmírného programu. Koneckonců NASA se na vývoji Titanu podílela.

„Nechci říct, že by loď byla nekvalitní. Je to prostě nová technologie a oni se ji učí používat za pochodu,“ řekl Reiss.

Podobnou zkušenost měl také mexický youtuber Alan Estrada, který se zúčastnil vůbec prvního ponoru Titanu v roce 2021. Všichni cestující podle něj dopředu velice dobře znali rizika, která s sebou ponor k vraku zaoceánského parníku Titanic nese.

Žádné bezpečnostní regulace

Také Estrada popsal, že během cesty měl Titan problémy s komunikací a ztratil kontakt s doprovodnou lodí. V takové chvíli je určena toleranční lhůta, během které musí dojít k obnovení kontaktu, jinak bude mise ukončena.

„My ztratili kontakt v hloubce jednoho kilometru. Už jsme vypouštěli první zátěž, ale v tu chvíli byla komunikace obnovena. Pak už jsme ji neztratili, proto jsme uskutečnili sestup,“ popisoval obtíže agentuře Reuters.

Titan zřejmě nepodléhal žádným zvláštním bezpečnostním regulacím, protože operoval jen v mezinárodních vodách, napsal s odvoláním na experty námořní bezpečnosti list The New York Times (NYT). Na malé, dálkově ovládané ponorky se podle nich vztahují mnohem méně přísná pravidla než na lodě a další plavidla.

V určité chvíli je bezpečnost holý nesmysl. Pokud chcete být v bezpečí, nevstávejte z postele. Nenastupujte do auta. Nedělejte nic.
Stockton Rush, majitel společnost OceanGate

„Je to něco, jako mít loď na korbě přívěsu,“ komentoval přepravu ponorky na palubě kanadské lodi Salvatore Mercogliano z Campbellovy univerzity v Severní Karolíně. „Policie zajistí, že přívěs splňuje požadavky na to, aby mohl být na silnici, ale samotnou kontrolu (ponorky) provádět nebude,“ dodal.

Sám majitel OceanGate Stockton Rush, jenž je na palubě Titanu i nyní, v minulosti americké regulace kritizoval s tím, že přehnaným důrazem na bezpečnost posádek ponorek brzdí technologické inovace. „V komerčním ponorkovém průmyslu nedošlo více než 35 let k žádnému zranění. Je to obscénně bezpečné, kvůli všem těm nařízením. Ale také kvůli tomu nebyly inovace a rozvoj,“ citoval jej v roce 2019 magazín Smithsonian.

Loni stanici CBS Rush dokonce řekl: „V určité chvíli je bezpečnost holý nesmysl. Pokud chcete být v bezpečí, nevstávejte z postele. Nenastupujte do auta. Nedělejte nic.“

Skupina lidí z oboru už v roce 2019 adresovala společnosti OpenGate dopis, který varoval, že její „experimentální“ přístup může mít katastrofické následky. „Ten dopis byl v podstatě žádostí, aby se řídili tím, čím se řídí ostatní výrobci ponorek s posádkou,“ řekl NYT Bart Kemper, forenzní inženýr v oblasti ponorek.

Titan ztratil kontakt s doprovodnou lodí v neděli. Podle expertů by měl posádce vydržet kyslík zhruba do čtvrtečních 14:00 SEČ.

Spíše tam zemřete zimou než z nedostatku kyslíku, popisoval člen posádky Titanu

Svět
Související témata:

Výběr článků

Načítám