Článek
„Frankenjet je plně provozuschopný a připravený pro bojové mise,“ oznámilo podle stanice CNN velení amerického letectva.
Osud Frankensteina mezi americkými stíhačkami se začal odvíjet v roce 2014, kdy jednomu z letounů F-35A při cvičeném letu ze základny Eglin na Floridě selhal motor. Stroj utrpěl vážné poškození zadní části a vyšetřování ukázalo, že kusy rotoru motoru byly rozmetány krytem ventilátoru, prorazily palivovou nádrž a hydraulické potrubí a vyletěly horní částí trupu. To způsobilo požár, který pohltil dvě třetiny letadla.

Personál letecké základny Hill v Utahu přemísťuje 2023 zachráněnou příďovou část z draku letadla F-35 (říjen 2023).
O několik let později, v červnu 2020, byl další F-35A vážně poškozen při přistání na Hill Air Force Base v Utahu, když selhal jeho příďový podvozek.

Letoun sestavený z částí dvou letadel má přezdívku Frankenjet.
Po dvou vážně poškozených letadlech zůstala americkému letectvu použitelná příďová část a zadní část, díly, které stály každý 75 milionů dolarů (bezmála 1,7 miliardy korun). Namísto odepsaní se proto odborníci v roce 2022 rozhodli použít to, co se dalo. Vznikl tak první F-35A „Frankenjet“, který se nyní vrací do služby.
„Frankenjet“ se vrátil domů
„Je to poprvé v historii, co se to stalo,“ řekl Scott Taylor, hlavní strojní inženýr společnosti Lockheed Martin, která F-35 vyrábí. „F-35 lze teoreticky rozebrat a poskládat zpět dohromady, ale tohle se ještě nikdy nestalo,“ dodal.

Stíhačka F-35A „Frankenjet“ je jako nová.
Práce probíhaly na základně Hill a pro tento unikátní projekt byly vyvinuty zcela nové nástroje, zařízení a montážní metody.
„Frankenjet“ vzlétl poprvé v lednu 2025 po téměř dvou a půl letech práce v továrně Lockheed Martin ve Fort Worth v Texasu, kde byly provedeny všechny nezbytné testy. Koncem března dorazil zpět na Hill. Vrátil se k 388. stíhací peruti, stejné, ke které původně patřila jeho zadní část.