Článek
Praskliny byly nejprve nalezeny u jednoho hodně využívaného stroje, který byl u výrobce modifikován. Pak se objevily u dalších.
Výrobce potvrdil stanici KOMO, že o problému na klíčovém uzlu připojení křídel k trupu informoval americký úřad pro letectví FAA: „Boeing potvrdil FAA problémy s prasklinami a informoval provozovatele o tom, že se objevily u malého počtu letadel, které se modifikují. Nebyl zjištěn u žádného stroje v provozu. V následujících dnech budeme úzce spolupracovat se zákazníky na zavedení doporučených inspekcí pro některá letadla v jejich flotile.“
Boeing vyplatí odškodné rodinám obětí dvou nehod stroje 737 MAX
Výrobce dodal, že problém se netýká žádného stroje 737 MAX, které jsou stejně uzemněny po dvou tragických nehodách, ani vojenských hlídkových P-8 Poseidon, které jsou odvozeny z civilního typu 737-800, spadající do třetí generace NG.
Třetí generace 737 NG zahrnuje verze 737-600, 737-700, 737-800 a 737-900, ale firma neuvedla, jaké verze se problém týká.
Úřad FAA o problému ví
Nahlášení problému potvrdil i americký úřad pro letectví a upřesnil opatření: „FAA bude vyžadovat od provozovatelů, aby určité stroje 737 NG byly podrobeny inspekcím kvůli strukturálním prasklinám. FFA bude instruovat provozovatele, aby provedli zvláštní inspekce, nahlásili okamžitě výsledky a provedli případně opravy.“
O návratu Boeingů 737 MAX do provozu rozhodnou národní regulátoři
Dokud není znám rozsah problému, není možné říci, jaké akce se mají podniknout, uvedla stanice KOMO. Může to být kontrola vybrané verze, ale také všech verzí generace 737 NG a nebo dokonce i jejich uzemnění. Hrozí i zkrácení životnosti.
Prasklina na klíčovém uzlu
Jeden bývalý zaměstnanec Boeingu rádiu řekl: „Je nezvyklé mít prasklinu v místě připojení křídla k trupu. Není to navrženo tak, aby se tam objevily praskliny.“ Uvedl, že tyto praskliny vyvolávají obavy, protože se objevují relativně brzo po zařazení typu do provozu. První Boeingy 737 NG byly zařazeny do provozu v roce 1996 a dál se vyrábějí.
Spoje mají garantovanou živost na celou dobu životnosti letadla, takže má být schopen absolvovat 90 000 vzletů a přistání. Ty nejvyužívanější ale mají za sebou nanejvýš 35 000 letových cyklů, uvedla stanice.
BREAKING: Cracks found in critical part (called a pickle fork) that keeps wing attached to 737-NG (not MAX) fuselage. One found earlier in month, now more on other planes. Found early in plane's lifespan. Boe & FAA scrambling to find extent of problem. @KOMONewsradio #KOMONews pic.twitter.com/iRT4luL5FW
— Charlie Harger (@KOMOCharlie) 27. září 2019
Boeing i FAA chtějí věděl, jak praskliny vznikly a proč tak brzo.
Boeing i FAA chtějí věděl, jak praskliny vznikly a proč tak brzo.
Aktuálně praskliny nepředstavují nebezpečí, pokud by však stroje s nimi létaly dál, lomy se by zvětšovaly a mohlo by dojít ke katastrofě.
Letos se už objevil jeden problém se stroji 737 NG. Mikrotrhliny se objevily na kolejnicích, po nichž se vysunovaly sloty na náběžné hraně křídla, které pomáhají zvyšovat vztlak. Boeing identifikoval 148 vadných dílů a našel 21 strojů, kde jsou namontované. Poradil aerolinkám, aby prověřily dalších 112 letadel, v nichž by se mohla vadná mechanika nacházet. Do těchto čísel nejsou započítány momentálně uzemněné stroje 737 MAX-8.
Boeingy 737 mají nový problém. Tentokrát s mechanikou křídel