Článek
Všechna zařízení včetně elektroniky se mají nejpozději po 51 dnech zcela vypnout, aby v mezipaměti nezůstávala stará data. Jinak by se mohly na obrazovkách ukazovat „zavádějící údaje“ o rychlosti či výšce letu i nesprávné hodnoty z motorů. Dokonce může přestat fungovat i varovný signál při překročení maximální rychlosti a výstraha před přetažením, kdy letadlo stoupá tak prudce, že může ztratit vztlak.
Vedlejší účinek koronaviru? Nejdelší komerční let v historii
Příčinou je, že operační systém časem přestává filtrovat stará data, aby se nezobrazovala na displejích. Řešení je jednoduché - elektrický systém letounu každých 51 dní vypnout. I když totiž motory stojí, u dopravních letadel, která létají několikrát denně, aby se maximálně využila jejich kapacita, je běžné, že se po přistání napojí na vnější energetický zdroj, aby například bylo na palubě světlo pro úklid před dalším letem.
Piloti se děsí: Co nám tedy hrozí?
Tři piloti oslovení serverem The Register byli shodně novým nařízením pobouřeni, protože nedostali podrobnější informace, k čemu všemu může dojít, aby věděli, jak moc chyba závažná.
„Ztráta dat o rychlosti spojená s chybami dat od motorů není vysloveně mimořádná,“ řekl jeden z nich a dodal, že jsou na palubě jsou záložní zařízení ukazující rychlost a výšku letu, které nejsou spojené s hlavními displeji. Vadí mu ale nedostatek informací o problému.
Další pilot připomněl, že bez dat o výkonu motorů by se těžko uplatňovaly nacvičené postupy zajišťující, že let je bezpečný.
USA kvůli dotacím Airbusu zvýší clo na evropská letadla
„Cokoli takového s letadlem je nezdravé,” podotkl třetí pilot.
Boeing se pro server k problému nevyjádřil.
Série softwarových chyb
Podobné nařízení kvůli softwarové chybě už dříve nařizovalo vypínat veškerá elektrická zařízení dreamlinerů každých 248 dní, aby se nestalo, že generátory přestanou pracovat během letu.
Problém se starými daty mají dreamlinery dlouho. Ukázalo se například, že se do černých skřínek nahrávají nesprávná data, protože braly stará data v mezipaměti jako data z druhého vstupu. Další problém se týkal navigačních počítačů, které se občas nečekaně aktivoavaly a autopilot se pak choval jako by byl v půlce minulého letu a snažil se zkorigovat dráhu
Systém řízení letu občas vypadával a zamrzával, když se zadala trasa přiblížení na letiště. Jednou to představovalo problém při přistání ve Varšavě.
Potíže má i Airbus
Boeing však není v těchto potížích osamocený. Podobný problém měl i Airbus u svého typu A350, kdy se kvůli chybě softwaru, která je již odstraněná, musela tato letadla vypínat každých 149 hodin.