Článek
Chyba softwaru se projevila vzápětí poté, co byl nahrán do letadla. Při testech na simulátoru se přitom neobjevila, uvedla agentura Bloomberg. Podle serveru SlashGear se zhroutil celý software letadla, když se k němu přihrál upravený kód. Chyba se objevila v části monitorující spouštění motorů a ověření, zda je stroj připraven ke startu.
„Pracujeme na nutných úpravách a spolupracujeme na těchto změnách s Federálním úřadem pro letectví,“ uvedla v minulých dnech firma. Poté, co zprávu o chybě zveřejnil list The Wall Street Journal, poklesla hodnota akcie Boeingu na 323 dolarů za jednu. V úterý se pohybovala kolem 324 dolarů.
Ve čtvrtek všechny americké aerolinky, které nakoupily Boeingy 737 MAX - tedy American, Southwest a United, odsunuly návrat letadel do provozu nejdříve na začátek června. To by znamenalo, že se nebudou moci využívat během jarní sezony.
MAX může stát Boeing až 20 miliard dolarů
Někteří analytici z Wall Street očekávají, že uzemnění Boeingů 737 MAX přijde výrobce na dvacet miliard dolarů, tedy přes půl bilionu korun. Už loni v červenci firma oznámila, že na kompenzacích určených především pro aerolinky zaplatí 6,5 miliardy dolarů (147 mld. Kč). Tehdy se ale očekávalo, že se stroje vrátí do provozu na podzim.
„Budou platit mnohem více,“ řekl Ron Epstein, analytik Bank of America Merrill Lynch, který má v ústavu na starosti výdaje na letectví. Podle něj kompenzace včetně odškodnění rodin pozůstalých po obětech dvou havárií Boeingů 737 MAX vyjde asi na zmíněných dvacet miliard dolarů - pokud se stroje vrátí do provozu v půlce roku.
„Nedovolíme to”. Boeing vytrvale odmítal školit piloty na letoun 737 MAX na simulátoru
Klesající rating
Ratingová agentura Fitch zhoršila minulý týden hodnocení úvěrové spolehlivosti společnosti Boeing o jeden stupeň na úroveň A- kvůli nejistotám, kdy se stroje vrátí do provozu. Problémy kolem letadel 737 MAX podle Fitch výrazně snížily finanční rezervy firmy. Agentura předpokládá, že dluh Boeingu se v loňském roce téměř zdvojnásobil na zhruba 27 miliard dolarů (512 miliard Kč) a ještě poroste.
Také další ratingová agentura Moody´s už zvažuje, že dále sníží hodnocení úvěrové spolehlivosti Boeingu. V prosinci je snížil na stupeň A3. To dále zkomplikuje situaci Boeingu, protože bude mít dražší půjčky.
Firma už zastavila další výrobu čtvrté generace Boeingu 737, protože se vyrobené stroje hromadily na továrním letišti v Rentonu. Nikdo je neodebíral, neboť stále nezískaly zpět certifikaci. To má dopad i na subdodavatele. Spirit AeroSystems, který vyrábí trupy, předminulý týden oznámil, že propustí 2800 lidí, a Moody´s snížil úvěrové hodnocení této firmy na minimum.
Banka J. P. Morgan uvedla, že ani přerušení výroby problémy Boeingu neřeší. I tak kvůli problémům s verzí MAX přijde měsíčně o miliardu dolarů. Pozastavení produkce se však může firmě těžce vymstít, protože pak bude těžko shánět zaměstnance pro obnovenou produkci a subdodavatelé budou vytíženi zakázkami pro jiné výrobce, dodal Epstein.
Boeingu chybí kapacity na vývoj nového typu
Řešení problémů s typem 737 MAX navíc odčerpalo inženýrské kapacity firmy, která tak nemůže dořešit potíže s tankovacím letadlem KC-46 a nemohla ani vyvinout nový typ, který by konkuroval stroji Airbus A321 XLR, což je varianta oblíbeného Airbusu A320neo určená pro dlouhé tratě.
Americké United Airlines vymění boeingy za airbusy
Airbus už registruje přes 450 objednávek na tento typ, který bude dodávat od příštího roku, přičemž nasazen do provozu by měl být od roku 2023. Představuje reakci na požadavky aerolinek a cestujících, kteří upřednostňují přímé lety bez přestupů. Menší úspornější stroje s dlouhým doletem A321XLR pro 180 až 220 cestujících nabízí maximální dolet 8700 km a mají mít o třetinu nižší spotřebu na cestujícího a kilometr než nejúspornější dvouuličkové stroje. Boeing zatím skončil jen u koncepčního návrhu označovaného jako NMA.