Článek
Stroji se krátce po startu roztrhl pravý motor Pratt & Whitney 4077 a začal hořet. Na zem dopadl plášť motoru i vstupní prstenec nasávacího otvoru. Americká Národní rada pro bezpečnost v dopravě (NTSB) oznámila, že podle prvních zjištění praskly dvě lopatky oběžného kola turbíny. Vyšetřování nehody ale dále pokračuje a americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil provést inspekci motorů u všech 128 Boeingů 777, které jsou jimi poháněny.
Boeingy 777 s motory motory Pratt & Whitney 4000 nesmějí po havárii létat
Boeingy 777 měly potíže s motory Pratt & Whitney řady 4000 v posledních třech letech, ty vedly ke dvěma mimořádným událostem. Loni v prosinci se musel vrátit na letiště v Naze Boeing 777 japonských aerolinek JAL mířící do Tokia, protože mu v levém motoru praskla lopatka číslo 16, uvedl server Intelligencer. Stroj byl starý 26 let stejně jako stroj United Airlines, jemuž se roztrhl motor v sobotu nad Denverem.
A passenger on United 328 took this video of flames shooting out from the engine. Some people told me they said prayers and held their loved ones' hands as they looked out the window. Flight was on its way to Hawaii from Denver. Glad everyone onboard is safe #9News pic.twitter.com/c8TNYlugU2
— Marc Sallinger (@MarcSallinger) February 20, 2021
Podobná nehoda u Honolulu
V únoru 2018 se roztrhl pravý motor Boeingu 777 United Airlines těsně před přistáním v Honolulu. Vyšetřování podle Národní rady pro bezpečnost v dopravě zjistilo, že došlo k prasknutí lopatky číslo 11 turbíny v celé její délce. Části lopatky pak zničily motor, ze kterého odpadl jeho plášť, a utrhl se i vstupní prstenec, nehoda tedy měla velmi podobný průběh jako ta sobotní.
Střepiny z motoru navíc na dvou místech prosekly trup. I tak se ale pilotovi podařilo bezpečně přistát v Honolulu. NTSB ve zprávě z roku 2020 zmínila pochybení při kontrolách motorů. Speciální teplotně-akustický zobrazovací defektoskopický proces, který firma vyvinula v roce 2005 pro motory řady PW 4000, ukázal při inspekcích v roce 2010 a 2015 na problémy v místě, kde pak došlo v roce 2018 k prasknutí lopatky následkem únavového lomu.
V americkém Denveru spadl do rezidenční čtvrti kus motoru letadla
Inspektor však změnu barvy nepřipsal možnému narušení lopatky, ale problému se samotným nátěrem. Ukázalo se, že inspektoři pracovali přesčas a neměli dostatečné proškolení, inspektor druhé směny byl zacvičen jen inspektorem první směny, kterého zaučovali inženýři, kteří novou defektoskopickou techniku vyvinuli. Oba byli zaučováni po 40 hodin během práce na motorech, přitom pro klasickou ultrazvukovou defektoskopickou metodu potřebují 40 hodin výuky ve třídě a 1600 hodin praktické výuky.
Ve všech třech případech šlo o nejstarší vyrobené Boeingy 777 dodané v prvních dvou letech po zahájení výroby v roce 1995. To ale neznamená, že byly poháněny stejnými motory, ty se při opravách často přehazují. Motor PW 4077, který selhal v roce 2018 při letu do Honolulu, byl vyroben v roce 1996 a nalétal 77 593 hodin při 13 921 cyklech, tedy startech a přistáních, motor stroje JAL PW 4074 měl nalétáno 43 060 letových hodin při 33 518 cyklech.
Motory PW řady 4000 se používají jen u Boeingů 777.