Článek
O opětovném udělení certifikace informoval FAA s tím, že typ je nyní natolik bezpečný, že může opět létat. Po provedení úprav, které se týkají systému automatického vyrovnání příliš prudkého stoupání MCAS a proškolení pilotů, budou moci stroje opět do vzduchu.
Hned po oznámení verdiktu posílily akcie Boeingu o 5,4 procenta. Typ 737 je pro společnost klíčový, prodává se ho ze všech boeingů nejvíc a je druhým nejprodávanějším dopravním letounem v historii. O první místo přišel v době uzemnění, kdy ho předstihl Airbus A320.
Boeing je po 20 letech ve ztrátě, model 737 MAX ho přijde na téměř půl bilionu
Boeing může po patřičných úpravách dodat i 450 už vyrobených a ještě nepřevzatých strojů, které stojí na továrních letištích Boeingu. Může také opět naplno rozjet výrobu, protože eviduje na 3000 objednávek na typ, i když je to méně než před uzemněním, část zákazníků objednávky zrušila.
Výrobce nesl podíl na nehodách
Vyšetřování obou smrtelných nehod strojů Lion Airu a Ethiopian Airlines ukázalo, že k nim významnou měrou přispěl systém automatického vyrovnání letu MCAS, který bral data jen z jednoho snímače úhlu náběhu – v obou případech poškozeného – i když stroj má tyto snímače dva. Piloti nevěděli, jak přesně systém funguje, a nedařilo se jim ho vypnout. To vše se změnilo.
Boeingy Max se mohou vrátit do vzduchu ještě letos, podle regulátora jsou bezpečné
Jako první vrátí do provozu maxy společnost American Airlines, a to na konci prosince. United Airlines a Southwest je budou nasazovat až od příštího roku.
Vrátit do vzduchu se budou moci i odstavené maxy tuzemských aerolinek Smart Wings .
List Seattle Times upozornil, že návrat maxů do vzduchu je jen prvním krokem na dlouhé cestě k obnovení původní pozice, protože Boeing musí obnovit důvěru svých zákazníků ve své výrobky. Bude také muset odškodnit uživatele.
Za havárie Boeingů 737 MAX může výrobce a letecký úřad, uvedla kongresová komise
Kvůli maxům se také nově zpřísňuje dohled FAA nad výrobci, protože se ukázalo, že byl laxní a často Boeingu vycházel vstříc nebo ho dostatečně nekontroloval a neprověřoval, zda provedl všechny úpravy, jak měl, aby se nezvětšovala ztráta na konkurenční Airbus a jeho úsporný typ A320neo.