Hlavní obsah

Boeing začíná po haváriích testovat problémový typ 737 MAX

Novinky, Alex Švamberk
Seattle/Washington

Americký výrobce letadel Boeing získal v neděli povolení amerického úřadu pro letectví FAA provést letové testy problémového typu 737 MAX. Ty od loňského dubna nesmějí létat po dvou tragických haváriích, jež si vyžádaly 349 obětí. První let se může uskutečnit už během pondělka, uvedla agentura Bloomberg. FAA však zdůraznil, že zatím o certifikaci typu nerozhodl.

Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Odstavené Boeingy 737 MAX na Boeingově letiště

Článek

Dva lidé obeznámení se situací uvedli už v pátek pro agenturu Bloomberg, že cílem je zahájit letové testy už v pondělí, ale mohou být na poslední chvíli odloženy. To následně potvrdil i FAA ve zprávě pro Kongres, který se zabývá otázkami havárií strojů 737 MAX.

V e-mailu podle CNN napsal: „Během posledních několika týdnů FAA prověřil zprávu o bezpečnostních systémech dodanou Boeingem. Rada FAA pro udělení typového povolení ukončila svoje hodnocení a uvolnila cestu pro zahájení testů letové způsobilosti. Očekává se, že testování zabere několik dní a bude zahrnovat široké spektrum letových manévrů a nouzových postupů, aby mohl úřad prověřit, zda změna splňují požadavky na certifikaci.”

Boeing obnovuje výrobu problémového typu 737 MAX

Ekonomika

Při testech bude na palubě vždy jeden testovací pilot Boeingu a jeden od FAA. Na palubě bude také inženýr FAA pro testovací lety a manažer Boeingu pro stejnou oblast.

Testy mají prověřit, zda se Boeingu podařilo odstranit problémy s automatickým systémem řízení MCAS, který zmenšoval úhel náběhu letadla, když příliš prudce stoupalo a hrozila ztráta vztlaku. Systém však šel obtížně odpojit. Navíc využíval data jen jednoho senzoru úhlu náběhu (AoA), i když letadlo má dva. Při obou haváriích – loňské Etiopii a předloňské v Indonésii – AoA neposkytoval správné údaje.

Růst akcií

Boeing pak v neděli oznámil: „Svědomitě pokračujeme v práci na bezpečném návratu 737 MAX do služby. Během tohoto procesu se podřídíme FAA a globálním regulátorům.“

Akcie Boeingu po tomto kroku okamžitě – ještě před otevřením newyorské burzy – stouply o 8,3 procenta na 184,11 dolaru. Letos ovšem celkově ztratily 48 procent hodnoty.

Tento krok neznamená, že by FAA ukončil vyhodnocování požadavků souvisejících s návratem do provozu. FAA dosud nerozhodl o návratu 737 do vzduchu.

FAA ale v dopise uvedl, že zbývá ještě řada kroků, které se musejí udělat, než se bude moci letadlo vrátit do provozu v USA a ve světě: „Je důležité podotknout, že tento krok (povolení testovacích letů) neznamená, že by FAA ukončil vyhodnocování splnění provozních požadavků nebo dalších prací souvisejících s návratem do provozu. FAA dosud nerozhodl o návratu 737 do vzduchu.“

Výrobci letadel vykázali ztrátu, Boeing propustí 16 000 lidí

Ekonomika

Podle listu The Seattle Times se mohou stroje 737 MAX vrátit do provozu v září – půjde-li vše hladce. V rámci letových testů se bude zkoumat působení systému MCAS i v extrémních případech, například po přerušeném přistání, kdy letadlo musí prudce stoupat. Pokud stroj stoupá příliš prudce, MCAS stlačuje nos letadla dolů.

Během zkoumání typu se navíc ukázalo, že elektrické zapojení motorů neodpovídalo federálním nařízením.

Výběr článků

Načítám