Článek
„Aktuálně odhadujeme, že návrat typu 737 MAX začne v půlce roku 2020,“ uvedl Boeing v prohlášení. Už dříve to oznámil jak aerolinkám, tak subdodavatelům, protože výrobní linku dočasně uzavřel.
Boeing se snaží zachránit zaříznutím „maxů”. Ztráty budou astronomické
„Bezpečný návrat modelu MAX do provozu je naší prioritou číslo jedna a jsme přesvědčeni, že k tomu dojde. Přiznáváme to a litujeme pokračujících problémů, které způsobilo uzemnění modelu 737 MAX pro naše zákazníky, regulační orgány, naše dodavatele a létající veřejnost,“ omluvila se firma.
Šéf Boeingu rezignuje
Půlka roku je první možný termín
Podle dalších zdrojů serveru NPR je však červen nebo červenec nejbližším možným termínem. Už minulý týden americké aerolinky American, United a Southwest oznámily, že nepočítají s návratem typu do provozu dříve než v červnu nebo v červenci. Další komplikací byly potíže při implementaci nového softwaru do letadla.
Další drahá rána pro Boeing. Po úpravě softwaru se celý systém modelu 737 MAX zhroutil
Je možné, že americký úřad pro letectví FAA a obdobné orgány mající na starosti certifikaci v jiných zemích udělí povolení pro přepravu cestujících později. Ředitel FAA Stephen Dickson řekl už loni v prosinci jasně najevo, že „požadavky FAA pro certifikaci musí být před návratem do provozu splněny na 100 procent“. Stěžoval si, že tehdejší ředitel firmy Dennis Muilenburg „pokračoval ve snaze dosáhnout nerealistického rozvrhu návratu do provozu“. Krátce poté bylo oznámeno, že ve funkci končí.
Boeingy 737 MAX byly uzemněny loni v březnu po druhé tragické nehodě tohoto typu stroje v Etiopii. K prvnímu pádu došlo v Malajsii. Tato dvě zřícení si vyžádala dohromady 346 obětí. Přispěl k nim systém MCAS, který automaticky vyrovnával let při příliš příkrém stoupání, kdy hrozila ztráta vztlaku. Systém však reagoval i v případě, že dostával chybné údaje a bylo obtížné ho vyřadit z provozu.