Článek
Ewbankův tým představil v roce 2014 manažerům a vedoucím pracovníkům návrh na přidání různých bezpečnostních vylepšení tak, aby bezpečnost stroje byla maximální. Návrhy byly zamítnuté kvůli „vysokým nákladům“, napsal list The Seattle Times s odkazem na kopii stížnosti.
Ze stížnosti vyplývá, že jeden z navrhovaných systémů mohl zabránit dvěma nehodám v Indonésii a Etiopii, k nimž došlo loni a letos a při nichž zahynulo 346 lidí. Manažeři společnosti Boeing odmítli přidání nového systému dvakrát a zamítnutí bylo vysvětlené pokaždé stejně: zvýšení nákladů a nutnost dalšího proškolení pilotů na leteckých simulátorech.
O návratu Boeingů 737 MAX do provozu rozhodnou národní regulátoři
Třetí schůzku měl Ewbankův tým s projektovým vedoucím stroje 737 MAX, který měl podle deníku uvést stejné námitky. Zvýšené náklady a další výcvik pilotů by odložil uvedení stroje do provozu a nahrál by konkurenčnímu Airbusu A320neo.
Ewbank ve své stížnosti uvádí, že vedení společnosti Boeing je „více zaměřené na náklady a časový plán než na bezpečnost a kvalitu“. V jednom případě prý mělo vedení dokonce utajit informace o bezpečnostních incidentech.
Stížnost naznačuje, že inženýři společnosti Boeing byli pod tlakem, aby omezili testování bezpečnosti, a certifikace letounu 737 MAX se tak co nejvíc urychlila.
Boeing vyplatí odškodné rodinám obětí dvou nehod stroje 737 MAX
To by znamenalo, že problémy s bezpečností mohou být u firmy hlubší než jen komplikace se systémem automatického vyrovnávání letu MCAS. Ten má zabránit tomu, aby stroj příliš prudce stoupal, což by mohlo vést ke ztrátě vztlaku.
Systém u letounů zasahoval, i když snímač úhlu náběhu poskytoval špatné údaje, což vedlo k pádům dvou letadel. Letos v březnu spadl nedaleko etiopské metropole Addis Abeba stroj letecké společnosti Ethiopian Airlines, loni v říjnu se zřítilo letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air krátce po startu z letiště v indonéské Jakartě.
Stížnost se dostala k Federálnímu úřadu pro vyšetřování (FBI). Ten už vyslechl několik zaměstnanců společnosti Boeing a předvolání dostali i lidé z vedení firmy. Společnost Boeing se odmítla ke stížnosti i vyšetřování deníku vyjádřit.
Boeingy 737 MAX jsou po dvou vážných nehodách od letošního března v celém světě odstavené.