Hlavní obsah

Boeing podle stížnosti šetřil a odmítl bezpečnostní vylepšení u 737 MAX

Vedení společnosti Boeing v minulosti ve snaze ušetřit a za každou cenu udržet nízké náklady pro klienty leteckých společností odmítlo významná bezpečnostní vylepšení strojů 737 MAX. Ve své stížnosti to napsal inženýr Curtis Ewbank. Dva boeingy 737 MAX se nedávno kvůli technické chybě zřítily, od začátku letošního roku stroje tohoto typu nelétají.

Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Rozpracované Boeingy 737 MAX ve výrobě

Článek

Ewbankův tým představil v roce 2014 manažerům a vedoucím pracovníkům návrh na přidání různých bezpečnostních vylepšení tak, aby bezpečnost stroje byla maximální. Návrhy byly zamítnuté kvůli „vysokým nákladům“, napsal list The Seattle Times s odkazem na kopii stížnosti.

Ze stížnosti vyplývá, že jeden z navrhovaných systémů mohl zabránit dvěma nehodám v Indonésii a Etiopii, k nimž došlo loni a letos a při nichž zahynulo 346 lidí. Manažeři společnosti Boeing odmítli přidání nového systému dvakrát a zamítnutí bylo vysvětlené pokaždé stejně: zvýšení nákladů a nutnost dalšího proškolení pilotů na leteckých simulátorech.

O návratu Boeingů 737 MAX do provozu rozhodnou národní regulátoři

Amerika

Třetí schůzku měl Ewbankův tým s projektovým vedoucím stroje 737 MAX, který měl podle deníku uvést stejné námitky. Zvýšené náklady a další výcvik pilotů by odložil uvedení stroje do provozu a nahrál by konkurenčnímu Airbusu A320neo.

Ewbank ve své stížnosti uvádí, že vedení společnosti Boeing je „více zaměřené na náklady a časový plán než na bezpečnost a kvalitu“. V jednom případě prý mělo vedení dokonce utajit informace o bezpečnostních incidentech.

Stížnost naznačuje, že inženýři společnosti Boeing byli pod tlakem, aby omezili testování bezpečnosti, a certifikace letounu 737 MAX se tak co nejvíc urychlila.

Boeing vyplatí odškodné rodinám obětí dvou nehod stroje 737 MAX

Amerika

To by znamenalo, že problémy s bezpečností mohou být u firmy hlubší než jen komplikace se systémem automatického vyrovnávání letu MCAS. Ten má zabránit tomu, aby stroj příliš prudce stoupal, což by mohlo vést ke ztrátě vztlaku.

Systém u letounů zasahoval, i když snímač úhlu náběhu poskytoval špatné údaje, což vedlo k pádům dvou letadel. Letos v březnu spadl nedaleko etiopské metropole Addis Abeba stroj letecké společnosti Ethiopian Airlines, loni v říjnu se zřítilo letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air krátce po startu z letiště v indonéské Jakartě.

Stížnost se dostala k Federálnímu úřadu pro vyšetřování (FBI). Ten už vyslechl několik zaměstnanců společnosti Boeing a předvolání dostali i lidé z vedení firmy. Společnost Boeing se odmítla ke stížnosti i vyšetřování deníku vyjádřit.

Boeingy 737 MAX jsou po dvou vážných nehodách od letošního března v celém světě odstavené.

Související články

Výběr článků

Načítám