Článek
Plyne to z vyjádření amerického úřadu pro letectví FAA, o němž v minulých dnech informovala agentura Reuters. Už předtím přitom FAA sdělil, že ani nejmenší verze 737 MAX 7 nezíská certifikaci do konce roku.
Piloti požadují bezpečnost
Tento termín je přitom pro schválení klíčový, protože od 1. ledna příštího roku bude platit nový a přísnější zákon o certifikaci nových letadel ACSAA. Zákon byl vypracován a schválen po dvou tragických haváriích Boeingů 737 MAX 8, k nimž přispěl špatně navržený systém vyrovnávání letu MCAS, závisející jen na jediném senzoru, přičemž jeho varování bylo nedostatečně zřetelné a obtížně se vyřazoval z činnosti.
Boeing zaplatí pokutu pět miliard. Lhal investorům o bezpečnosti letadel
Nový zákon klade větší požadavky na varovné systémy v kabině, které by Boeing splnil jen s obtížemi. Ředitel podniku Dave Calhoun již dříve vyjádřil obavy, že program MAX 10 by mohl nabrat výrazné zpoždění, pokud by nebyl zcela zrušen, jestliže Kongres neprodlouží platnost stávajících podmínek certifikace.
Jejich prodloužení do září 2023 pro Boeing navrhl před pár dny senátor Roger Wicker, ale výsledek je nejistý.
Proti prodloužení stávajících podmínek certifikace se staví svaz amerických pilotů aerolinek, který jich sdružuje 15 000. Jejich prezident Edward Sicher řekl: „Boeing musí u těchto letadel instalovat moderní systémy varování posádky, aby se odstranily zmatky při komplexních poruchách systému řízení.“
Evropa na vzestupu. Vystřídá Asii na pozici největšího cestovatelského regionu
Odklad certifikace je nepříjemnou zprávou pro výrobce, protože na letošním aerosalonu v britském Farnborough si letecká společnost American Airlines objednala sto jeho letadel právě ve verzi MAX 10 s opcí na třicet dalších.