Hlavní obsah

Boeing chce prosadit do výzbroje USA novou verzi stíhačky F-15

Novinky,
Washington

Firmě Boeing se sice daří na trhu dopravních letounů, hůře je na tom ale s vojenskými letadly. Ráda by proto uspěla s novou verzí známého stíhacího letounu F-15X Super Eagle, o kterém se na začátku srpna objevilo více podrobností. Americké letectvo si prý tyto stroje plánuje pořídit, i když oficiálně nic potvrzeno nebylo.

Foto: Boeing

F-15 Eagle

Článek

F-15X je návratem k jednomístné koncepci prvních strojů F-15A a C, které stále slouží k obraně vzdušného prostoru USA. Do značné míry odpovídá verzi F-15, kterou si objednal Katar, uvedl server Defence One. Na vývoji posledních verzí F-15 daly Katar, Jižní Korea, Singapur a Saúdská Arábie celkem pět miliard dolarů (110 miliard korun).

Ve srovnání se staršími verzemi má F-15X vylepšené ovládání, plně digitalizovaný kokpit vybavený větším počtem obrazovek, modernější radar a výkonnější motory. F-15X má mít nové pylony pro nesení zbraní s větší nosností, takže má být schopen nést až 22 raket vzduch-vzduch.

Boeing by rád stroji F-15X nahradil dvě stovky starých strojů F-15C a D, které má stále ve výzbroji Národní garda střežící vzdušný prostor USA a letectvo na základnách v Japonsku a Anglii. Už se objevily spekulace o jejich náhradě například novými verzemi F-16, ale zatím se o ničem nerozhodlo, protože do výzbroje přicházejí nové stroje Lockheed F-35.

Foto: Us Marines, Reuters

Letoun F-35B

Boeing vyzdvihuje výhody stroje F-15X, protože všechny F-15 včetně těch dosluhujících mají vyšší rychlost, dolet i nosnost než ostatní stíhačky a stíhací bombardéry ve výzbroji letectva USAF. Bojový letoun páté generace F-35 je sice vyzbrojen nejmodernější technikou, ale nemá tak dobré letové vlastnosti pro klasické souboje, protože je tvar podřízen tomu, aby měl vlastnosti stealth a byl obtížně zjistitelný radary. Pokud se však plně vyzbrojí, takže bomby a rakety nebudou jen v šachtách vevnitř, okamžitě ztratí vlastnosti stealth.

Pro využití F-15 také svědčí to, že už jsou do něj integrovány všechny využívané zbraňové systémy, že by podobně jako ruské MiG-31 mohly stroje sloužit jako nosiče vyvíjených hypersonických raket, které mají představovat odpověď na ruské kinžal.

Úspora nákladů

Boeing také zmiňuje úsporu provozních nákladů. Letová hodina nové verze F-15X by měla činit 27 000 dolarů, což je o pět tisíc dolarů méně, než kolik činí u stávajících verzí. Hlavně je to ale méně, než kolik stojí provozní hodina prvního bojového letounu páté generace F-22 Raptor, která se pohybuje okolo 60 000 dolarů.

Provozní náklady na F-35A ještě nejsou plně známé, ale uvádělo se, že to bude okolo 32 tisíc, uvedl server Aviationweek. Naopak provoz letadel F-16C vyjde na 22,5 tisíce dolarů a nejlevnější je provoz bitevníku A-10, kde hodina stojí cca 17 tisíc dolarů. U vyřazovaného bezpilotního predatoru to bylo 3600 dolarů.

Foto: US Navy, Reuters

F/A-18E Super Hornet amerického námořnictva vzlétá podpořit syrské vzbouřence

Kongres plán Boeingu podporuje, zatím však navrhuje dát pouze miliardu dolarů na vylepšení stávajících strojů ve výzbroji. Ty však už před lety trpěly problémy s únavovými lomy v konstrukci. Letectvo oficiálně zájem najevo nedalo, ale USAF už prý plánuje, jak stárnoucí F-15C nahradit F-15X uvedl server Busines Insider. Vyřešilo by to potíže se F-22 a překlenulo dobu, než bude dost F-35, nemluvě o tom, že ne v každém konfliktu jsou potřeba vlastnosti stealth.

Boeing pod tlakem neúspěchu

Boeing je velmi aktivní, protože neuspěl v tendru na nový strategický bombardér, stroje B-2 nahradí B-21 vyvíjené taktéž společností Northrop-Grumman. Hlavně však na začátku nového tisíciletí prohrál soutěž o nový bojový letoun páté generace, Pentagon vybral konkurenční F-35 Lightning II, který postupně zařazuje do výzbroje nejen letectvo, ale i námořnictvo a námořní pěchota.

Boeing přitom využívá podobnou taktiku jako u námořnictva se zvětšeným a modernizovaným F/A-18E/F Super Hornetem. Tehdy ovšem ještě F-35 ve výzbroji nebyly, takže je otázkou, zda s novou verzí F-15 uspěje. A pokud by letectvo dospělo, že se mu hodí ještě další stroje vedle Lightningů II, je otázkou, zda se nepřikloní k levnějším F-1, které vyrábí Lockheed.

Výběr článků

Načítám