Hlavní obsah

Boeing 737 MAX má další problém. Tentokrát s kyslíkovými maskami

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) v pondělí nařídil inspekci 2600 strojů Boeing 737 kvůli nebezpečí selhání kyslíkových masek. Inspekce se týká modelů 737 MAX a 737 NG.

Foto: Jason Redmond, Reuters

Dělník prochází kolem nového Boeingu 737 MAX-9 ve výstavbě v jejich výrobním závodě v Rentonu.

Článek

U zmíněných modelů lidé podle agentury Reuters opakovaně hlásili, že se kyslíkové masky pro cestující posouvají z předepsané polohy, což může mít za následek jejich selhání. V krajním případě by tak cestujícím neposkytly doplňkový kyslík při snížení tlaku na palubě.

FAA 17. června vyzval letecké společnosti, aby provedly vizuální kontrolu a v případě potřeby vyměnily masky za nové.

Boeing také „vyřešil“ dvě smrtelné nehody typu 737 MAX, při nichž zahynulo dohromady 346 lidí. Souhlasil s mimosoudním uznáním viny a pokutou 243,6 milionu dolarů (5,6 mld. korun).

Inspektoři ohledávají Boeing 737, kterému za letu vypadly dveře (video je bez zvuku).Video: Reuters

Omdlévali vedrem. Boeing s nefungující klimatizací stál přes tři hodiny na ploše v rozpálených Aténách

Zahraniční

Za nehodami letounů 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air a aerolinek Ethiopian Airlines stály problémy s asistenčním softwarem. Systém nazvaný MCAS měl pilotům pomáhat letadlo ovládat. V obou případech je ale překvapil nečekaným a nepředvídatelným zásahem do řízení. Od druhého pádu v březnu 2019 model nesměl 20 měsíců létat.

Nežádoucí pozornosti se dostalo Boeingu také letos v lednu, kdy se letounu společnosti Alaska Airlines za letu utrhla část trupu, která zaslepuje otvor pro případný další nouzový východ. Letadlo s dírou přistálo.

Informátoři z Boeingu při vyšetřování v dubnu v americkém Senátu sdělili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 měly vážné výrobní problémy. Nedávný audit výroby 737 MAX u Boeingu a dodavatele Spirit AeroSystems podle FAA zjistil několik případů, kdy firmy nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby.

Skandály v Boeingu už „zlomily vaz“ výkonnému řediteli Davidu Calhounovi, odchod podle agentury Reuters ale čeká i další manažery v řídicích funkcích.

Boeing uznal vinu v případě nehod letadel 737 MAX. Zaplatí 5,6 miliardy

Ekonomika
Související témata:
Kyslíkové generátory

Výběr článků

Načítám