Článek
Nový problém se týká kontrolky, která upozorňuje, že nefunguje přestavování odlehčovací plošek, tzv. trimmerů, na kormidlech. Ty snižují síly v řízení a usnadňují zvedání či sklánění nosu stroje. Podle amerického úřadu pro letectví FAA svítí kontrolka déle než je požadováno.
Boeing a FAA už předtím objevily dvě jiné chyby u softwaru. Nejprve po natažení nového softwaru nešlo spustit palubní počítač, kvůli závadě byl odložen první zkušební let s novým nastavením.
Boeing je po 20 letech ve ztrátě, model 737 MAX ho přijde na téměř půl bilionu
Už loni v červnu se pak ukázalo, že špatně funguje nový systém vyrovnávání letu MCAS, který má zabránit přetažení a následné ztrátě vztlaku. I když byl tento systém, který přispěl k oběma smrtelným haváriím, přepracován, stále byl schopen nasměrovat letadlo do střemhlavého letu, ze kterého piloti letoun na simulátorech jen obtížně vybírali.
Varovné je, že nový problém se objevil v důsledku oprav předchozích chyb, přiznal ve čtvrtek Boeing. Chyba v hlášení nefungujícího trimmeru byla způsobena tím, že Boeing podle Bloombergu přepracoval dva letové počítače, aby byly odolnější, což firma následně potvrdila. Výrobce sdělil, že se problém s kontrolkou objevil už na konci ledna.
Boeing přiznal, že 737 MAX jen tak nevylétne. Výrobní linku uzavřel
Mluvčí FAA v této souvislosti uvedl, že „není stanoven rozvrh, kdy bude letoun moci opět přepravovat cestující“. Zdůraznil, že to bude až poté, co bezpečnostní experti FAA budou plně spokojeni s tím, jak letadlo plní bezpečnostní normy.
Ředitel FAA Steve Dickson pro Business Insider uvedl, že certifikační let by mohl proběhnout za několik týdnů. Ten je přitom klíčový pro návrat do provozu.