Článek
Stroj odstartoval kolem poledne místního času ze základny námořnictva Patuxent na jihu Marylandu. Letěl asi 230 kilometrů na jih k letadlové lodi USS George H. W. Bush. V rámci testu bylo první přistání odmítnuto, stroj nedosedl a bylo mu přikázáno kroužit kolem lodi a zkusit přistát znovu. Při druhém pokusu drone hákem zachytil třetí lano natažené napříč paluby. Přistání odpovídalo tomu, jakým způsobem přistávají palubní letadla námořnictva.
Přistáním vyvrcholil osm let trvající vývoj stroje, který přišel daňové poplatníky na 1,4 miliardy dolarů. „Co jste zde viděli, je první z nové generace námořních letadel a to, jaké úžasné možnosti nám poskytnou,“ řekl velitel amerického námořnictva Ray Mabus.
Stroj ve tvaru samokřídla ve středu posunul dále hranice možností dronů, už v květnu se stal prvním bezpilotním letadlem, které z mateřské lodi odstartovalo.
Námořnictvo sice používá bezpilotní letadla v oblastech bojů už patnáct let. Možnost startovat a přistávat na palubách letadlových lodí zvyšuje jejich možnosti a bojových dosah.
Oproti bezpilotním letadlům Predator a Reaper, které námořnictvo používá zejména k útokům na islámské radikály na afghánsko-pákistánských hranicích, ale i v Somálsku nebo v Jemenu, je i řízení X-47B mnohem pokročilejší. Zatímco predatory a reapery musí ovládat na dálku pilot s joystickem, X-47B se drží předem naplánované trasy, ale přistává zcela sám.
X-47B společnosti Northrop Grumman je ovšem pouze experimentální demonstrátor a bude trvat několik let, než se na jeho základě vyvine sériový stroj.
Námořnictvo už plánuje soutěž na bezpilotní letadlo, které by mělo být zařazeno do výzbroje v roce 2019.
Stroje by měly sloužit především pro průzkum a pozorování a jako tankovací letadla. Jejich výhodou je, že mohou zůstat ve vzduchu až 30 hodin.
Počítá se ale také s tím, že by se využívaly i k útokům, přičemž by mohly těžit z toho, že jsou „neviditelné“ pro radary. Tvar X-47B odpovídá letounům kategorie stealth, které jsou obtížně zjistitelné radary.