Článek
„Ráno jsme odstartovali z Hamiltonu do Prahy ve složení: piloti Milan Vacík, Nikola Lukačovič, Ivo Lukačovič a Jan Štindl a dva mechanici, pánové Anýž a Bejček,“ uvedl Václav Bejček. Start byl tak časný, že se posádka ani nenasnídala.

Baťova Electra OK-CTB v hangáru v Kanadě
„První let vedl do města Timmins uprostřed Kanady, které vzniklo za dob zlaté horečky. Odtud jsme odletěli na letiště La Grande Rivière u jedné z největších přehrad na světě. Končí tu silnice, dál na sever se už musí cestovat jen letadlem,“ dodal.

Baťova Electra v letu nad severem Kanady u letiště Kuujjuaq
Letu se ale nevyhnuly jisté potíže, dodal Bejček: „Po cestě letadlo, které nemá protinámrazovou ochranu, namrzlo. Vše se obešlo bez incidentu. Odněkud z levého motoru vytéká olej, ale jeho chod je pravidelný, takže se snažíme neznepokojovat.“

Dcera Tomáše Bati jr. Rosemarie Bata Blythová u renovované Electry OK-CTB
Se strojem posádka absolvovala i třetí přelet do eskymácké vesnice Kuujjuaq, kde doplnila palivo a šla spát.

Ve čtvrtek bude let pokračovat na sever Kanady a pak do Grónska.

Doplňování stooktanového leteckého benzínu do Baťovy Electry v Kanadě na letišti Kuujjuaq
Bejček vysvětlil i důvod častých mezipřistání: „Electra letí rychlostí 140 uzlů (260 km/h) a má velice malý dolet. Musíme proto dělat krátké zastávky kvůli doplňování paliva.“

Čerpání paliva do Baťovy Electry
Stooktanový letecký benzín, jaký vyžadují dva pístové hvězdicové motory, ale také představuje jistý problém, dodal Bejček: „Na některých letištích nemají čerpací stanici pro naše palivo Avgas 100, a proto jej musíme kupovat v sudech a čerpat ručně do nádrží.“
Vznik Lockheedu Electra
Model 10 Electra byl revoluční rychlý dvoumotorový celokovový dopravní letoun společnosti Lockheed, který představoval odpověď na stroje konkurenčních firem Douglas DC-2 a Boeing 247. Byl to první celokovový letoun společnosti, kterou později proslavily druhoválečné dvoumotorové dvoutrupé P-38 Lightningy, dopravní constellationy, nadzvukové stíhačky F-104 Starfighter, třímachový průzkumný SR-71 Blackbird, první pro radary neviditelný bombardér F-117 Nighthawk a naposledy do výzbroje právě zaváděný víceúčelový bojový letoun páté generace pro americké letectvo i námořnictvo F-35 Lightning II.

Stroj navrhli Lloyd Stearman a Hall Hibbard, ale u jeho zkoušek v aerodymanickém tunelu už byla budoucí konstruktérská hvězda Lockheedu Kelly Johnson, který se podepsal i na změnách podoby Electry. Navrhl vybavit ji typickou dvojitou svislou ocasní plochou a vylepšil její aerodynamiku, když odstranil příliš mohutné přechody mezi křídlem a trupem.
Výsledkem vývoje byl elegantní dvoumotorový dolnoplošník s dvojitou svislou ocasní plochou a zatahovacím ostruhovým podvozkem pro deset cestujících, který dosahoval maximální rychlosti 325 km/h a dolet měl až 1300 km.
První Model 10 Electra vzlétl 23. února 1934 a stál na počátku stovek vyrobených kusů i dalšího rozvoje, který vedl k dopravním strojům Lodestar a k útočným, bombardovacím, protilodním a protiponorkovým letadlům z druhé světové války Lockheed Hudson, Ventura a Neptune.
Novinky budou přelet letounu do ČR nadále sledovat. Zároveň budeme přinášet další informace a podrobnosti o osudech tohoto výjimečného stroje i jeho majitelů.