Článek
Podle FAA se Southwest snažily zatajit vážné problémy s údržbou svých strojů Boeing 737 a vedením knih údržby. Letecká společnost tlačila na FAA, aby se zbavila inspektora, který na to přišel a úřad jí vyhověl.
„Můj nadřízený mě zavolal do své kanceláře a řekl mi, že se setkal s ředitelem odboru zajištění kvality a s jedním z ředitelů Southwest a požádal mě o to, abych odstoupil," uvedl inspektor, který na problémy přišel, Bobby Boutris. Společnost Southwest se k tomu nevyjádřila kvůli tomu, že dva členové vedení byli předvoláni vypovídat před Kongresem. Ani FAA se k problému nevyjádřila.
Southwest měla problémy se 120 stroji
V březnu citovala televize CNN z dokumentů pro Sněmovnu reprezentantů, podle nichž stroje Southwest létaly bez pravidelných inspekcí a někdy i se závadami, které by inspekce odhalily.
Boutris uvádí, že se to týkalo i sedmdesáti strojů, u nichž nebyla provedena inspekce směrovky a směrového kormidla ani třicet měsíců po daném termínu.
CNN původně informovala, že 47 strojů létalo bez inspekce trupu a potahu, na šesti byly zjištěny praskliny potahu. Kvůli tomu už FAA udělila Southwest Airlines pokutu ve výši 10,2 miliónu dolarů, což je nejvíce v historii. Společnost mezi 18. červnem 2006 a 14. březnem 2007 podnikla více než 59 000 letů bez toho, aby u strojů provedla vyžadované inspekce trupu kvůli detekci únavových lomů.
Odstavené stroje MD-80 společnosti American Airlines Foto: Planes
Potíže měla i American Airlines
V březnu se do problémů dostala i největší americká společnost American Airlines, která neprováděla všechny potřebné kontroly u svých strojů McDonnell Douglas řady MD-80. Kvůli zjištěným problémům zrušila dvě stě letů, neboť u strojů urychleně prováděla kontroly svazků drátů elektrického vedení. Totéž dělala i společnost Delta.
American Airlines mají také potíže s praskáním skel v pilotních kabinách Boeingů 757, 767 a 777. V několika případech museli piloti přistávat kvůli prasknutí skla v pilotních brýlích. Naštěstí skla nepraskla ve větší výšce. Přestože jde o problém starý dva roky, FAA ani Boeing jej ještě nevyřešily.
Společnost United zase musela narychlo kontrolovat u svých boeingů činnost protipožárních zařízení.
Aerolinie se brání, že FAA je zatěžuje nadměrným množstvím inspekcí, které se svým zaměřením navzájem překrývají a že jejich stroje jsou bezpečné.