Článek
Do FAA se pustila senátorka za stát Washington Maria Cantwellová. „Zdá se, že dohled FAA při zajištění bezpečnosti letadel Boeing nebyl efektivní,“ prohlásila.
Upozornila, že písemně už v lednu 2023 požadovala po FAA zvláštní technický audit týkající se jedenácti výrobních systémů Boeingu. FAA to v dubnu odmítl. Bývalý vedoucí FAA Billy Nolen tehdy řekl, že audit není potřeba, protože úřad zavedl nástroje, které tyto kontroly nahrazují, napsal list The Seattle Times.
Po vypadnutí panelu byly nařízeny mimořádné inspekce a ukázalo se, že u několika strojů z výroby nebyly u panelů dotažené šrouby.
Kontroly Boeingů 737 MAX 9 odhalily uvolněné šrouby u několika letadel
FAA se ocitl pod palbou kritiky už v po dvou haváriích Boeingů 737 MAX v letech 2018 a 2019, které si vyžádaly 346 obětí. Tehdy se ukázalo, že FAA nechával některé kontroly provádět samotnou firmu a už na ně dál nedohlížel. Firma přitom, navzdory výhradám, neupravila systém vyrovnávání letu a jeho vyřazování z funkce. Navíc neautorizovaně zesílila jeho odezvu, takže piloti nemohli vyvinout dostatečnou sílu k překonání jeho odporu.
FAA pak slíbil, že bude bedlivěji dohlížet na výrobu.
Předminulý týden vypadl za letu po startu z Portlandu při stoupání panel na levé straně Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines zaslepující nouzový východ na levé straně trupu, což vedlo k dekompresi. Na místech naštěstí nikdo neseděl.