Hlavní obsah

Americké piloty bojových letadel častěji kosí rakovina

Posádky amerických bojových letadel trpí mnohem častěji rakovinou než příslušníci letectva, kteří na těchto stojích nelétají. Ukázala to studie Incidence rakoviny a úmrtí u bojových pilotů. Pravděpodobnost rakoviny je u pilotů o čtvrtinu vyšší než u ostatních amerických vojáků.

Foto: John Drew Archive, Novinky

F-4B Phantom v letu

Článek

U posádek bojových letadel USAF je o 29 procent vyšší pravděpodobnost rakoviny varlat, o 24 procent vyšší pravděpodobnost melanomu a 23 procent vyšší pravděpodobnost rakoviny prostaty než u pilotů nebojových letadel.

Prozkoumalo se zdraví 34 679 pilotů a dalších členů posádek bojových letounů, sloužících v letech 1970 až 2004, kteří odlétali na těchto strojích nejméně 100 hodin. U ostatních zhoubných nádorů, jako je rakovina mozku, se čísla neliší.

V Tádžikistánu drží v horách 143 afghánských pilotů

Svět

Srovnáni byli s 411 998 příslušníky USAF ze stejného období, kteří nelétali na bojových letadlech.

Při srovnání s obecnou populací se navíc ukázalo, že melanom je u nich pravděpodobnější o 25 procent, rakovina prostaty o 19 procent a nehodgkinský lymfom o 13 procent.

Piloti naopak mají nižší pravděpodobnost rakoviny konečníku, štítné žlázy a močových cest.

Foto: Boeing

F-15E Strike Eagle

„Mysleli jsme si, že výskyt rakoviny a úmrtnost na ni je vyšší mezi vojenskými piloty, ale nikdo tomu nevěnoval pozornost,” řekl pro server Defence One Vince ´Aztec´ Alcazar, bývalý pilot F-15E Strike Eage, který má na starosti zdravotnické otázky v asociaci bojových pilotů z Red River Valley, k tomu

„Tak tomu bylo v letech 2017, 2018 a 2019. Teď se píše roku 2021, máme tu studii a letectvo o ní teprve nyní mluví nahlas,“ dodal Alcazar.

„Stávající a bývalí bojoví piloti jsou povzbuzováni, aby o této zprávě mluvili se svými vojenskými lékaři nebo civilními poskytovateli zdravotnické péče,” doplnil jej major Brian Huggins, specialista na prevenci u 771. křídla USAF, jehož výzkumná laboratoř studii provedla.

Foto: U. S. National Archives

Americký stíhací letoun F-14B Tomcat z perutě VF-114 letící nad zničenými bunkry pro irácká letadla.

„A aby mluvili s lékaři i v otázkách ochrany proti ultrafialovému záření a také o životním stylu, kterým se dá předejít rakovině. A také aby mluvili o screeningu melanomu a rakovině prostaty,“ dodal Huggins.

Častější výskyt melanomu může souviset totiž s tím, že piloti bojových letadel jsou vystaveni větším dávkám UV záření.

Výskyt rakoviny se liší typ od typu

Studie se také zabývala tím, jestli se u nějakého typu letounů rakovina vyskytuje častěji. Ukázalo se, že ano. A to u strojů F-100 Super Sabre, F-104 Starfighter a F-4 a RF-4 Phantom.

Nejhorší byla čísla u vůbec prvního nadzvukového letounu amerického letectva, nejstaršího ze sledovaných F-100, jejichž piloti umírali častěji nejen na melanom a rakovinu prostaty, ale i rakovinu tlustého střeva a konečníku, slinivky, prostaty, štítné žlázy i na nádory na mozku.

U pilotů už také vyřazených strojů F-4 a F-104 byly častější rakoviny varlat a prostaty.

Starší výzkumy prokázaly i vyšší množství nádorových onemocnění u pilotů strojů F-14E Strike Eagle a C-130 Hercules, nová studie to neprokázala.

Ovšem může to souviset s tím, že F-15E byl zaváděn do výzbroje až v roce 1989 a výzkum končil v roce 2004.

Situace u námořnictva může být ještě horší

Na problémy si stěžuje i pilot námořnictva, bývalý velitel 143. perutě Thomas ´Boot Hill´, který létal na strojích F-4 a F-14 Tomcat.

Hill při soukromém porovnávání dat zjistil, že u námořních letců je rakovina třikrát až pětkrát pravděpodobnější. Hill, který odlétal 3600 hodin, zemřel letos 15. října na rakovinu jícnu, s níž bojoval deset let.

Kabiny moderních letadel jsou většinou z polykarbonátu, který docela dobře chrání před UV zářením a výrazně snižují množství UV paprsků, které jím prostupují.

Některé jsou dokonce mírně zatmavené. To však nebylo zvykem u starších typů, jako byly F-100 a F-4.

Výběr článků

Načítám