Článek
Ke cvičnému střetu došlo nad Edwardsovou leteckou základnou v Kalifornii. Obě stíhačky podle Sky News dosahovaly rychlostí až 1900 kilometrů za hodinu a k sobě se přiblížily nejblíž na 600 metrů. Zatímco jedním z letounů byla obyčejná F-16, tou druhou byla její upravená verze X-62A neboli VISTA.
Algoritmus AI, jenž X-62A ovládá, operuje na základě analýzy historických dat, z níž vyvozuje rozhodnutí pro současné a budoucí situace, uvedla Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty (DARPA), jež test provedla. Tomuto procesu se říká strojové učení a dle DARPA byl již roky testován v simulátorech.
V roce 2020 takzvaní agenti AI v simulacích porazili lidské piloty v pěti kláních z pěti, ale tato technologie nebyla dosud vyzkoušena ve vzduchu. Během zářijového testu byli proto na palubě X-62A pro případ pohotovosti přítomni piloti, kteří ovšem nebyli v žádném bodě cvičení nuceni převzít kontrolu.
Umělá inteligence na simulátoru porazila pilota stíhačky F-16
DARPA v oficiálním oznámení tento týden úspěch testu nazvala „transformativním momentem v dějinách letectví a kosmonautiky“. Kdo cvičný souboj vyhrál, ovšem agentura neuvedla.
„Možnost autonomního vzdušného boje jsme si byli schopni představit už desetiletí, ale skutečnost dosud zůstávala vzdáleným snem,“ řekl k testu tajemník letectva Spojených států amerických Frank Kendall III. „V roce 2023 X-62A prorazila jednu z nejvýznamnějších bariér bojového letectví. Je to transformativní moment umožněný jen průlomovými úspěchy týmu stojícího za tímto letounem,“ vysvětlil.
Velitel školy amerického letectva pro zkušební piloty plukovník James Valpiani se zase domnívá, že jsou letecké souboje perfektním argumentem pro aplikaci strojového učení. „Letecké souboje jsou extrémně nebezpečné. Takže pokud může strojové učení v tak nebezpečném prostředí efektivně operovat, pak má velký potenciál získat si důvěru lidí, co se týče aplikací, které jsou méně nebezpečné, ale stejně komplexní,“ uvedl.
„X-62A je neskutečnou platformou nejen pro výzkum a posun stavu testů, ale také pro přípravu další generace šéfů testovacích týmů,“ pokračoval Valpiani. „Při zajišťování toho, že je zařízení před nimi bezpečné, výkonné, efektivní a zodpovědné, se budou zástupci tohoto průmyslu schopni podívat na výsledky týmu za letounem X-62A jako na změnu paradigmatu. Když jsme ukázali, že je možné toto dělat bezpečně a zodpovědně, celou diskuzi jsme od základů změnili.“