Článek
Testovací křídlo zkoumalo schopnosti umělé inteligence při ovládání pokusného letounu X-62A VISTA, což je upravená stíhačka F-16, kterou může řídit umělá inteligence.
„Možná někdy nastane den, kdy budeme zcela závislí na robotických zbraních, ale to je vzdálené století,“ řekl Wickert serveru Defense One. Ocenil, co dokáže umělá inteligence při pilotování letadel. Označil to za zaznamenáníhodné, ale dodal, že je tu pořád propast mezi digitálním světem a reálnými potřebami. Robotičtí piloti při letových testech pořád dělali „neočekávaná rozhodnutí“.
Jeho slova jsou reakcí na tlak ze strany nastupujícího prezidenta Donalda Trumpa a jeho klíčových poradců Elona Muska a Viveka Ramaswarmyho, aby se místo drahých pilotovaných letadel nakupovaly drony a jiné levnější platformy.
Na základně Edwards se budou zkoušet i nové drony, spolupracující bezpilotní stroje doprovázející pilotovaná letadla CCA, dříve označovaná za loajální wingmany. Jeden stroj CCA by měl stát 30 milionů dolarů, což je přibližně třetina nákladů na pořízení letadla páté generace F-35A Lightning II. CCA ovšem mohou jen doprovázet pilotovaná letadla, a ne operovat samostatně.
Pro testy byly z pěti typů CCA vybrány dva vyvíjené společnostmi General Atomics a Anudril. Návrhy od firem Boeing, Northrop Grumman a Lockheed Marti neuspěly.
Spojené státy už nechaly zahájit vývoj bojového letounu šesté generace NGAD, který byl však v létě pozastaven mimo jiné kvůli vysokým nákladům. Stroj by měl stát třikrát více než F-35. Rozhodnutí o pokračování programu NGAD tak udělá až Trumpova administrativa.