Článek
Zrušeno bylo přes 40 procent spojů největšího amerického leteckého dopravce. Tisíce Američanů kvůli kontrolám uvízly na letištích a musely změnit své plány. Problém se táhne již dlouho. Na úterní zrušení 460 letů navázalo ve středu zrušení dalších 1094 letů, což představuje 43 procent ze všech letů společnosti za den. Nejvíce postižen byl Dallas, kde se zrušilo 208 spojů. Následovalo Chicago se 138 zrušenými lety.
Ve čtvrtek bylo zrušeno dalších 900 letů, protože kontroly strojů American Airlines se protahují. Do středečního odpoledne inspektoři zkontrolovali jen 179 z 300 strojů MD-80, které společnost využívá. Šedesát už létá, ale na 119 probíhají práce. Přes deset letů zrušily z téhož důvodu i společnosti Midwest a Alaska Airlines.
"Očividně se nám nepodařilo dotáhnout do konce nařízení pro letovou způsobilost podle precizních parametrů, které FAA požaduje," přiznal předseda a generální ředitel American Airlines Gerard Arpey. "Beru za to plnou zodpovědnost," dodal.
V úterý American Airlines oznámily, že Federální úřad pro letectví (FAA) přišel s novými obavami kolem posledních inspekcí instalace elektrického vedení v MD-80 v oblasti podvozku, kvůli nimž se rušily lety strojů MD-80 před dvěma týdny.
U strojů MD-80, které vyvinul Douglas, pak vyráběl McDonnell a nakonec převzal Boeing, se však v posledních měsících objevily opakované problémy s podvozkem a se systémem odrazování. V chladu nešla přední podvozková noha zatáhnout a jednou musel dokonce stroj kvůli tomu přistát na letišti v Miami, z něhož odstartoval.
Minimálně v jednom případě selhání zatahovacího mechanismu přední podvozkové nohy vyvolalo další mnohem závažnější problémy. V přetlakové kabině poklesla nejen teplota, ale taky tlak. Podobné problémy se však objevily i na letištích, kde nepanoval extrémní chlad. Boeing se k potížím s podvozkem nevyjádřil.
Odstavené stroje MD-80
Je to už podruhé, co se v tomto roce objevily problémy se stroji MD-80. Před dvěma týdny kvůli urychlenému provádění zanedbaných kontrol téhož elektrického vedení musela American Airlines zrušit 200 letů a záhy poté stejné kontroly provedla i Delta.
Problémy mají i další aerolinky
American Airlines, jejíž akcie oslabily o více deset procent, však není jedinou společností, která má problémy se svými stroji. Urychlené kontroly stejného typu nařídila i Delta. Southwest zase má potíže s typem Boeing 737. Neprováděla u nich všechny požadované kontroly, na což dostala desetimiliardovou pokutu. Na potahu byly zjištěny mikrotrhliny. FAA se navíc zpočátku snažil poblémy neřešit.
Douglas DC-9 / McDonnell MD-80
Doumotorový Douglas DC 9 se vyráběl od poloviny osmdesátých let jako stroj pro kratší tratě. Podle verze přepravoval pro 80 až 135 cestujících. Prodloužené verze přepravily od 130 do 170 cestujících.
Poté, co firmu Douglas převzal letecký výrobce McDonnell, rozvíjel typ DC-9. Na počátku osmdesátých let přišel s novou generací, kterou od roku 1983 označuje MD-80. Zkrácená verze nese typové označení MD-87. Výroba řady 80 skončila v roce 1999. Hlavními odběrateli byly American Airlines a Delta, které stroj používají na místních méně obsazených linkách v USA.
Další verzí byl MD-90 z roku 1993 pro sto padesát a až sto sedmdesát cestujících. Poté, co se společnost McDonnell spojila s Boeingem, byla výroba ukončena, aby nekonkurovala typu Boeing 737.
Poslední verzí byl značně zmodernizovaný MD-95 později přeznačený jako Boeing-717. Jeho výroba byla ukončena v roce 2006, aby se netříštil trh.
Americký letecký úřad přišel v posledních dvou letech s řadou kontrol, které mají zjistit, jak společnosti dodržují bezpečnost provozu. Prvními postiženými aerolinkami se stala právě prudce se rozvíjejí Southwest, kde se zjistila špatná údržba strojů.