Článek
„Není to F-22 a není to ani F-35, je to jejich kombinace,“ řekl bývalý generál letectva David Deptula, aniž by zveřejnil bližší podrobnosti o stroji.
A proč se zvažuje zrovna tato varianta? „Může to být rychlejší, než zavádět novou konstrukci,“ vysvětlil Deptula.
Podobnou kombinaci obou typů strojů už Lockheed nabízí Japonsku, které hledá nástupce svých domácích letadel F-2. Nový stroj chce vyrábět samo, ale vyvíjet ho chce ve spolupráci s nějakou zahraniční společností.
F-22 je považován za jeden z nejlepších bojových letounů páté generace, dvoumotorový letoun s vlastnostmi „stealth” (obtížná zjistitelnost) je výkonnější než nově zaváděný jednomotorový F-35, ten má ale zase nižší provozní náklady a vyspělejší elektroniku.
F-35 je sice výkonný, ale americké letectvo chce získat jasnou převahu nad vyvíjenými čínskými a ruskými stoji páté generace, které jsou dvoumotorové. Není jasné, zda ji F-35 s maximální rychlostí 1900 km/h má.
U suchoje Su-57 se odhaduje, že maximální rychlost bude přes 2100 km/h. Raptor dosahuje maximální rychlosti 2150 km/h a má dolet 3200 km, tedy o třetinu větší než F-35. Jeden motor navíc představuje větší riziko v boji.
„Nápad má velký potenciál,“ poznamenal Deptula.
F-22 Raptor byl původně vybrán jako letoun, který měl nahradit stroje F-15. Nakonec ale USAF odebralo kvůli vysoké ceně 220 miliónů dolarů jen 187 kusů. Rozhodlo se, že novým standardním letounem všech složek amerických ozbrojených sil bude F-35, což má snížit náklady na údržbu a provoz. Stroj však není tak levný, jak se čekalo, první kusy vyšly na podle verze na 101 až 130 miliónů dolarů.
S podobným přístupem oživení staršího typu uspěl v minulosti Boeing, když zvětšil F/A-18 C Hornet do nové verze F/A-18E Super Hornet.