Článek
Upraveny byly kontejnery pro elektronický boj, které se podvěšují pod letadla, plyne z vyjádření ředitele 68. perutě, který nemohl být jmenován: „Jedna F-16 s přeprogramovaným podvěsem nemůže sama dosáhnout nadvlády ve vzduchu, ale může vám poskytnout místo, kde máte momentální vzdušnou převahu, abyste dosáhli cíle, který má strategický význam a dopad.“
Peruť na úpravách spolupracovala s dánskými a norskými kolegy, protože dánské a nizozemské F-16 nemají stejné vybavení jako americké. Norští experti se prací zúčastnili, protože Norsko své F-16 předá Ukrajině a jeho F-16 mají podobné vybavení jako dánské a nizozemské. Je pravděpodobné, že se tato zařízení, která patří k nejmodernějším na světě, na letadla nově montovala a starší varianty letadel F-16, jaká měla skandinávská letectva nebo nizozemská, jimi nebyly vybaveny.
Vše se navíc muselo stihnout ve velmi krátké době. „Většina center pro přeprogramování, která by čelila takovéto výzvě, by řekla, že to nejde, že je to mimo tabulky. My jsme se podívali jeden na druhého a řekli jsme - kdo jiný než my. Jsme pro tuto práci nejlepší lidé,“ dodal hlavní inženýr 68. peruti.
Úpravy se nedělaly přímo na základě Eglin, kde sídlí a kde má veškeré vybavení. Když experti 68. perutě pochopili na základě informací a dat z Dánska a Norska, jak fungují systémy pro elektronický boj v nizozemských a dánských F-16, vyslali své příslušníky do Evropy do laboratoře partnerské země (která je ovšem utajena), aby společně vyvinuli nový systém a otestovali ho s koaličními kolegy.
„To není standardní operační procedura. Skutečnost, že tým byl schopen pochopit systém za dva týdny, jít do cizí země, aby s partnerem vyvinul vůbec nejlepší systém pro data z misí (a jejich zpracování a předávaní), je něco neslýchaného a bylo to možné díky talentovaným lidem u perutí a křídle,“ řekl ředitel 68. perutě. „Bez kombinovaného úsilí by to nebylo možné,“ dodal hlavní specialista perutě.
Úpravy ukazují záběry stíhaček dodaných na Ukrajinu
Provedené úpravy nebyly zveřejněné, ale na záběrech dodaných F-16 je vidět pylon společnosti Terma sloužící k detekci a matení nepřátelských radarů, uvedl server The War Zone. Ze záběru ovšem není jasné, který přesně pylon to je, protože jich existuje několik variant, které se liší vnitřním vybavením. Není ani jasné, jestli jsou namontovány pod oběma křídly, takže by měly mít šest senzorů.
Pilot má i speciální helmu JHMCS, na jejíž štítek se zobrazuje vizuální varování při zachycení radarem. Implementováno bylo zřejmě i akustické varování. Není ale jasné, zda je v kokpitu řídicí zařízení Terma AN/ALQ-213 EWMS nebo nějaký jeho ekvivalent. Záběry z vnitřku kabiny nebyly z pochopitelných důvodů zveřejněny. Naopak záběry podů mají sloužit i jako varování pro ruské jednotky. Pokud je letadlo ozářeno radarem a systém to zjistí, může vypustit raketu určenou proti radarům.
Stíhačky tak budou schopné shromažďovat a předávat data z misí. Získají je nejen další ukrajinští piloti, ale bude je dostávat i 68. peruť USAF. Ta je využije pro další programové vylepšení. Data z Ukrajiny pro ni budou mimořádně cenná, protože budou z bojiště, uvedl web Defense One.
„Protože Ukrajina je nyní zařazena i v případě 68. perutě mezi zahraniční země, jimž se prodává vojenské vybavení v rámci programu (FMS), bude mít jednotka schopnost přeprogramovávat na základě zpětné vazby od Ukrajinců. Tradičně je zpětná vazba v případě prodeje vojenského vybavení do zahraničí odvozena od dat z výcviku, v tomto případě půjde o data pro zlepšení schopností otestovaná v boji,“ dodal ředitel peruti.
Seznamy hrozeb je nutné rychle aktualizovat
Systémy pro radioelektronický boj se musejí rutině přeprogramovávat a upgradovat, aby měly aktuální data a mohly reagovat i na nejnovější nepřátelské rady a naváděcí zařazení raket. Americké letectvo USAF současně pracuje na urychlení tohoto upgradování, které by mohlo probíhat i za letu. Pro vyhodnocování nových hrozeb se používá umělá inteligence. Svatým grále jsou systémy, které by se automaticky dokázaly adaptovat na nové hrozby v reálném čase. I ty ale musejí svá zjištění předávat dál.
Loni se stalo, že pilot F-35 létající v Evropě na hlídkách podél Ruska věděl o raketách systému S-300 (SA-20 v kódu NATO), ale letadlo je takto neidentifikovalo. „Díváme se na SA-20. Vím že je to SA-20. Zpravodajský důstojník říká, že je tam SA-20, ale moje letadlo je tak neidentifikuje, protože SA-20 operuje zřejmě v režimu, který jsme dříve neviděli,“ řekl loni webu AirForce Times tehdejší velitel 338. křídla plukovník Craig Anderle, který už odešel do výslužby. Systém detekce se pak upravil.