Hlavní obsah

Američané pokřtili největší vojenskou loď planety

Právo, Jiří Roškot

Tradiční lahví šampaňského byla o víkendu ve virginském Norfolku slavnostně pokřtěna a na vodu spuštěna nová letadlová superloď pojmenovaná po 38. prezidentovi USA Geraldu Fordovi (1974–77). Je to největší vojenské plavidlo planety. Stavba spolkla téměř třináct miliard dolarů.

Křest letadlové lodi Gerald R. Ford

Článek

Po 40 letech je první letadlovou lodí zcela nové třídy a svými rozměry představuje největší vojenské plavidlo světa.

„Splnil jsi slib. Uzdravil jsi zemi. Dal jsi jí prezidenta, který byl majákem poctivosti u kormidla,“ řekla Susan Ford Balesová, dcera prezidenta, který v srpnu 1974 nahradil v Bílém domě Richarda Nixona, jehož smetl skandál Watergate.

Foto: Profimedia.cz

Hosté přihlížejí křtu nové letadlové lodi Gerald R. Ford v docích v americké Virginii.

Mezi řečníky byli i dva muži, kteří se ve Fordově administrativě vystřídali na postech šéfa jeho kanceláře a ministra obrany: pozdější viceprezident Richard Cheney a Donald Rumsfeld, který vedení Pentagonu později převzal i v Bushově vládě.

Foto: Profimedia.cz

Gerald R. Ford je prvním plavidlem v nové třídě letadlových lodí.

O čtvrtinu více letů

„Je to technologický zázrak,“ řekl šéf štábu námořnictva admirál Jonathan Greenert o lodi opět s jaderným pohonem a registračním označením CVN-78, která po opuštění suchého doku odpluje do jiného k montáži vnitřních systémů a výzbroje. Do služby má být uvedena až v roce 2016.

Foto: Profimedia.cz

Křtu se zúčastnili i bývalý ministr obrany Donald Rumsfeld (vlevo) a někdejší viceprezident Dick Cheney.

Do té doby – a po loňském vyřazení lodi Enterprise, která byla ještě delší,  – musí námořnictvo vystačit s deseti letadlovými loděmi, ačkoli zákon ukládá, aby jich bylo v provozu jedenáct.

Rychlejší než ostatní
Výtlak: 112 tisíc tun
Délka: 337 m
Šířka: 78 m
Pohon: dva jaderné reaktory s palivem až na 25 let
Rychlost přes 56 km/h
Počet letadel: přes 75, hydraulický katapult
Posádka: 4660 i s piloty

S letadlovou lodí G. Ford končí výroba plavidel třídy Nimitz, tedy existující flotily z let 1975 až 2009, která se však při 50leté životnosti lodí bude plavit ještě dlouho. CVN-78 přichází s převratnými novinkami počínaje elektromagnetickými katapulty pro startující letouny.

Umožní o čtvrtinu více letů stíhaček a vrtulníků a nově i bezpilotních letounů, vyprodukuje více elektrické energie a čerstvé vody a uspoří 700 členů posádky, kterou typicky tvoří asi 3200 námořníků (bez pilotů a posádek strojů).

Stavbu zbrusu nové CVN-78 však provázejí problémy. Je „dítětem“ finanční krize s průvodními neduhy.

Objednána byla vládou 10. září 2008 a projektanti jí do vínku vepsali, že početní redukce posádky přinese během 50 let úsporu čtyř miliard dolarů (80,8 miliardy korun).

O dvě miliardy dražší

Jenže výroba se enormně prodražila, což z vyhlídky úspor ukrojilo dvě miliardy, a plavidlo podle dostupných zpráv vyšlo nakonec na 12,8 miliardy dolarů (258,5 mld. Kč). V době, kdy krize vyústila do razantních škrtů i v obranném rozpočtu, to je špatná zpráva.

Foto: Profimedia.cz

Letadlová loď Gerald R. Ford

Odtud podle médií pramení zpoždění termínu, kdy loď Gerald Ford vypluje na svou první misi. Kontrolní úřad Kongresu (GAO) v září navíc konstatoval, že námořnictvo i výrobce musí stále překonávat značné technologické a konstrukční výzvy.

„Dokonce poté, co bude loď uvedena do služby, bude řada jejích klíčových systémů nadále čelit problémům se spolehlivostí, které patrně zvýší náklady a omezí účinnost lodi při nasazení,“ soudí zpráva GAO. Ve výhledu jsou další dvě lodě této třídy: John F. Kennedy a nová Enterprise.

Související témata:

Výběr článků

Načítám