Článek
Delawarská soudkyně Morgan Zurnová uvedla, že oběťmi jsou ti, kdož zemřeli, a jejich rodiny, ale že i investoři přišli o miliardy dolarů.
„I když se to tváří v tvář ztrátám rodin může zdát bezcitné, korporátní právo uznává další skupinu obětí – Boeing jako podnik a jeho akcionáře. Akcionáři se obrátili na tento soud s tvrzením, že vedení a ředitelé selhali při dohledu nad bezpečností letadel a při ochraně podniku a jeho akcionářů,“ uvedla soudkyně.
Vedení čelí žalobě, že nezasáhlo hned po nehodě stroje aerolinek Lion Air z 29. října 2018 a stroje verze MAX byly uzemněny až po druhé nehodě z 10. března 2019 v Etiopii. Až pak začal Boeing přepracovávat systém automatického vyrovnávání letu MCAS, který přispěl k oběma tragickým haváriím.
V USA mohl typ opět létat od listopadu 2020, v Evropě a v Kanadě od ledna 2021. Zatím nesmí létat v Číně.
Největší verze Boeingu 737 MAX poprvé vzlétla
Po nehodách se akcie firmy propadly a dosud se nevrátily na hodnotu, kterou měly před druhou nehodou, což je ale dáno i koronavirem. Boeing obě havárie přišly na 20 miliard dolarů na pokutách, zrušených objednávkách a různých odškodněních a nápravě konstrukčních chyb.
V lednu letošního roku Boeing souhlasil s vyplacením 2,5 miliardy dolarů v rámci urovnání, aby nečelil dalšímu trestnímu stíhání. Nadále ale čelí občanskoprávním žalobám od rodin a nově i od akcionářů.
Zurnová odmítla v úterý několik žalob investorů včetně jedné podané kvůli tomu, že bývalý ředitel firmy Dennis Muilenburg dostal při odchodu z firmy 60 milionů dolarů.
Boeing se poprvé od roku 2019 vrátil do zisku
Umožnila ale podat žalobu, že rada ředitelů měla dohlížet na bezpečnost a neudělala to, protože už první havárie byla varováním ohledně klíčového bezpečnostního systému vyrovnávání letu a „rada na ně měla brát ohled a ne je ignorovat“.
Boeing uvedl, že je zklamán postupem soudu a že se k věci v příštích dnech vyjádří.