Hlavní obsah

Airbus Air France se rozlomil až po dopadu na hladinu, zjistili vyšetřovatelé

Novinky, Tomáš Reiner
Paříž

Černé skříňky na dně Atlantiku zřejmě nikdy nenapoví, co se počátkem června stalo s havarovaným airbusem Air France s 228 lidmi na palubě. Z 24 hlášení, která letadlo vyslalo před havárií v rozmezí pěti minut a také ze zkoumání trosek ale plynou údaje, že stroj se nerozlomil za letu, ale v celku narazil na hladinu. Kvůli rozdílným údajům o rychlosti vypadl autopilot. Na problémy se navíc přišlo pozdě, protože úřady si letoun v prostoru nepředaly.

Foto: BENOIT TESSIER, Reuters

Alain Bouillard z Úřadu pro vyšetřování a analýzu

Článek

„Vypadá to, že narazilo na vodní hladinu ve směru letu se silným vertikálním zrychlením,“ řekl  zástupce vyšetřovatelů Alain Bouillard. Skutečnost, že nebyly nafouknuty vesty, znamená, že cestující nebyli připraveni. Vyšetřování nasvědčuje, že došlo k přelomení letadla zezadu dopředu a stroj se nezlomil za letu.

Poslední známý údaj je z 02:10:34, pak letadlo v rozmezí pěti minut vyslalo 24 hlášení ACARS. „Vyplývá z nich nesoulad v naměřených rychlostech a zejména problémy Pitotovy trubice nebo sondy,“ uvedl Bouillard. Sonda je jedním z prvků měřícího systému letadla, Airbus A330 má celkem tři.

V případě potíží se sondou dojde k odpojení autopilota a stroj musí být řízen manuálně. Letadlu se zřejmě autopilot odpojil a stroj padal dolů. Co přesně se ale na palubě dělo, není jasné. To, že letadlo spadlo na spodní část, podle Bouillarda plyne z deformace nalezených předmětů.

Mluvčí dodal, že meteorologická situace byla pro tropickou oblast typická a v místě se vyskytovaly bouřky.

Úřady si let nepředaly

Brazilské úřady senegalským let nenahlásily a nedošlo k předání letadla nad oceánem. Poplach spustily až úřady v Brestu a Madridu, které zjistily, že jim letoun chybí. To bylo už šest hodin poté, co jej kontroloři měli předat z Brazílie.

Poslední radiový kontakt měla s letadlem brazilská kontrolní věž Atlantico v 01:35. Věž ho pak dál kontaktovala, ale bezúspěšně.

V 02:01 se posádka naposledy neúspěšně pokusila připojit na kontrolní systém v Dakaru. Buď protože o něm v Dakaru nevěděli, nebo byl systém špatně nakonfigurován.

K předání v Senegalu mělo dojít kolem 2:20. V Dakaru ale nedostali plán letu. Bouillard řekl, že se pravděpodobně jednalo o zapomenutí brazilských orgánů, které měly všem úřadům a kontrolním stanicím předat trasu letu. K oficiálnímu předání letu v Dakaru nikdy nedošlo. Koordinační fáze přitom měla být zahájena kolem 01:40, tedy pět minut po posledním kontaktu se strojem.

Podle Bouillarda se stává běžně, že nedojde k předání letadla. Předání není lehké, dochází k interferencím a dalším mnoha komplikujícím faktorům. Letadla, která oblastí letěla před a za airbusem, prý měla také problémy a kontakt navázala velmi pozdě. Mluvčí uvedl, že nelze nikoho vinit.

O letadlo se ale začali zajímat až zástupci firmy Airbusu ve francouzském Brestu a španělském Madridu v 07:30. O půl hodiny později spustili poplach.

Foto: Reuters

Trosky airbusu v Atlantském oceánu

Letadlo havarovalo 1. června a havárii nikdo z 228 lidí na palubě nepřežil. První trosky byly nalezeny o pět dní později. Výzkum a hledání černých skříněk pod vodou stále probíhá. Jedná se o oblast zhruba 70 kilometrů okolo posledního umístění letadla. Pátrání bude pokračovat do 10. července, sonary pod hladinou prý několikrát zachytily vzdálené echo. Druhá fáze hledání bude zahájena 14. července, kdy budou použity další metody. 

Související témata:

Výběr článků

Načítám