Hlavní obsah

Zdražení parkování v zónách nechceme, rozhodli lidé v Praze 7

Lidé z Prahy 7 nechtějí další zdražování parkování v zónách placeného stání, a to i přes zhoršující se dostupnost volných míst. Obyvatelé tak rozhodli v hlasování, které se konalo souběžně s volbami do Evropského parlamentu. K urnám přišlo 8319 občanů s trvalým pobytem v Praze 7, tedy 27,4 procenta všech voličů.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Rada hlavního města plánuje zvýšit cenu ročního rezidentního parkovacího oprávnění a současně chce městským částem umožnit, aby částku podle místní situace navýšily. Mluví se o zvýšení ceny z 1200 na 2400 korun ročně, podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského (P7S) ale neoficiálně až o 5000 korunách.

V klíčové otázce, zda si přejí cenu navýšit nad úroveň, kterou stanoví magistrát, odpovědělo ano 35,3 procent hlasujících, variantu ne zvolilo 63,6 procent, informovala Praha 7 na webu. „O principu parkování se musíme jako sousedé sdílející stejné ulice dohodnout. A k tomu došlo,“ konstatoval Čižinský.

Podle místostarosty pro dopravu Pavla Zelenky (P7S) magistrátní koalice vede více než půl roku jednání za zavřenými dveřmi, prakticky bez dat a odborných aktuálních výzkumů. „Velmi se obávám, že výsledkem bude unavený politický kompromis, který bude znamenat jen zdražení, aniž ve skutečnosti přinese uvolnění parkovacích míst v ulicích,“ poznamenal.

EXPRESS NOVINEK: Jak číst výsledky eurovoleb

Podcasty a pořady

Městská část podle něj bude pokračovat v jednání se soukromníky o možnosti nočního parkování, podobně jako se radnice domluvila s obchodním centrem Stromovka. „Po magistrátu budeme požadovat radikální zlepšení odtahů načerno parkujících aut, která způsobují problémy zejména při konání hromadných akcí na výstavišti a fotbalových zápasech. Jsme připraveni se o odtahy nakonec postarat i sami, pokud nám to magistrát dovolí a nastaví k tomu podmínky,“ dodal.

Obec se lidí ptala také na to, zda souhlasí, aby rozdělovala finance, které získá navíc z dodatečného navýšení parkovného, mezi obyvatele Prahy 7, kteří parkovací oprávnění nemají nebo se ho kvůli ceně zbaví tím, že si auto do zóny nepřihlásí a nechají tak parkovat ostatní. A také měli zvolit celkovou konečnou sumu ročního rezidentního parkovacího oprávnění. Na výběr měli mezi 7 200, 8 400 a 9600 korunami. Protože navýšení odmítli, výsledky těchto dvou otázek městská část nebude uplatňovat, stojí na webu.

Na 10 tisíc míst 13 tisíc přihlášených aut

Čižinský na poslední debatě s veřejností o parkování před pár dny odhadoval, že zdražení v Praze 7 neprojde. „Ale systém se bude čím dál víc zadrhávat, na Letné a v Holešovicích nastane do dvou let naprosto skokové zhoršení situace,“ varoval. Průměrná doba k zaparkování na Letné nyní činí 19 minut, v Holešovicích 11 minut.

Parkovací zóny v Praze 7 platí od 2008. Tehdy tam bylo evidováno 8,5 tisíce aut a devět tisíc míst. Nyní je téměř 10 tisíc míst a 13 tisíc přihlášených vozidel. Podle Zelenky 94 procent kapacity slouží rezidentům, takže není kde brát. Garáže, po kterých lidé volají, podle něj nepřinesou levná místa ani místa před domy. I v dotovaném parkovacím domě vyjde podle Čižinského stání od 3000 korun. Navíc pozemky na jejich výstavbu v metropoli chybějí.

Výnos z modrých rezidenčních zón prakticky neexistuje, vybrané finance jdou na jejich údržbu, dozvěděli se lidé, když se ptali, proč peníze, které zaplatili, nejde využít na řešení kritického parkování.

Řidič v Brně spáchal za poslední tři roky 191 přestupků, jezdí si vesele dál

Krimi

Výběr článků

Načítám