Hlavní obsah

Dvě skupiny, které nepřiznají, že volí Trumpa

Právo, Daniel Drake
Daniel Drake

Většina průzkumů, které mainstreamová média používají, předpovídá, že se příštím americkým prezidentem stane Joe Biden. Jedna společnost jde ale proti proudu a tipuje vítězství současného šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. Její zakladatel to vysvětluje tím, že existují dvě skupiny voličů, které nikdy nepřiznají, že straní Trumpovi. A ostatní průzkumy je prý neumějí zachytit.

Foto: Jonathan Ernst, Reuters

Americký prezident Donald Trump

Článek

Americké průzkumy jsou komplikovanou záležitostí. V roce 2016 odhadovala drtivá většina průzkumů vítězství tehdejší demokratické kandidátky Hillary Clintonové. Na celostátní úrovni se většina průzkumů v posledních týdnech před volbami ve skutečnosti nelišila od konečných celostátních výsledků. Clintonová získala o 2,9 milionu hlasů více než její soupeř, to jí ale k prezidentství nestačilo.

Uchazeči o Bílý dům totiž musejí vyhrát především ve státech, kde je podpora obou stran historicky vyrovnaná. A právě v těch zvítězil před čtyřmi lety Donald Trump, i když to většina odborné veřejnosti nečekala. Zejména šlo o Michigan, Pensylvánii a Floridu.

Jedna z mála společností, která výsledek odhadla správně, je Trafalgar Group. A právě ta letos opět v klíčových státech předpovídá Trumpovo vítězství. V Michiganu a na Floridě má podle nich stávající prezident náskok o dva procentní body, v Pennsylvánii asi o jeden. To je stále v rámci statistické odchylky, což znamená, že výsledek může být přeci jen opačný. Přesto je zajímavé, že se tyto průzkumy tak diametrálně liší od všech ostatních.

Analytik, který odhadl prohru Clintonové: Trump znovu vyhraje

Volby USA

Zakladatel Trafalgaru Robert Cahaly vystoupil minulý týden v televizi CNN, kde ho moderátor konfrontoval s tím, že se jeho průzkumy diametrálně liší od těch, co si nechala vypracovat samotná televize. „Moje dosavadní odhady jsou oproti CNN dobré a za tím si stojím,” odvětil analytik

Jak je to možné?

Na vině je odlišný způsob dotazování. Trafalgar Group se snaží co nejvíce omezit osobní komunikaci s voliči. Podle společnosti je tak pravděpodobnější, že respondent sdělí své skutečné pocity, a ne ty, které jsou společensky přijatelné.

Fenomén stydlivého voliče je vidět při každých volbách, ale podle Cahalyho je ještě častější, když jde o tak kontroverzní postavu, jakou je současná hlava státu. Trafalgar odhalil dvě konkrétní skupiny, které málokdy přiznají, že Trumpovi fandí. „Nejčastější případ je matka s vysokým příjmem,” uvedl. „To je přesně ten člověk, který vám řekne, že Trumpa volit nebude, i když ve skutečnosti bude,” vysvětlil.

Druhým nejčastějším případem, který Trafalgar odhalil, jsou starší Afroameričanky. Podle Cahalyho se v posledních týdnech tyto voličky mobilizovaly právě ve státech jako Florida a Pensylvánie.

Související články

Výběr článků

Načítám