Hlavní obsah

Politolog: Klipy jen utvrdí rozhodnuté

Společně to zvládneme, Jsem připraven být váš prezident, Pojďme si zvolit generála, Postavím se za vás nebo Jsem s vámi, pojďte se mnou, nastartujeme Česko. Taková hesla zaznívají od středy z obrazovky České tele­vize v klipech devíti prezidentských kandidátů. Podle politologa Lukáše Jelínka jsou si velmi podobné a nemají zásadnější vliv na rozhodování voličů.

Foto: Milan Malíček, Právo

Pražský hrad. Ilustrační foto.

Článek

Atmosféru ve svém klipu dokázal podle něj nejlépe navodit Petr Pavel.

„Nejzajímavější, alespoň drobný příběh dokázal do spotu propašovat Josef Středula. Jak postupně na sebe nabaluje dav a kráčí k Hradu, déšť střídá slunce a on hájí lidi, to je srozumitelné poselství pro voliče, které se snaží Středula oslovit,“ řekl Právu Jelínek.

Zaujal ho i spot Jaroslava Bašty. Ten byl prý nejsrozumitelnější z programového hlediska. „Naprosto jasně se v několika vteřinách dokázal vymezit vůči Fialově vládě. SPD jde přímo na věc a cílí na elektorát, o který usiluje,“ míní Jelínek.

Kampaň jde do obrátek. Kandidáti vypustili předvolební spoty

Prezidentské volby

Podle něj jsou ostatní spoty jeden skoro jako druhý. „Klipy Danuše Nerudové a Andreje Babiše se dost podobají. Oba se spoléhají na lidi, kteří mluví o kandidátech, jenom s tím rozdílem, že Babiš si vybral černobílé provedení, čímž se přinejmenším vizuálně odlišil,“ uvedl Jelínek.

Petr Pavel a Pavel Fischer vsadili také na své rodinné příslušníky. „Snaží se tím komunikovat nejen svůj program a cíle, z nichž však v klipech moc nezaznívá. Alespoň se tak snaží ukázat své zázemí a rodinu, což úplně nesouvisí s výkonem prezidentské funkce, ale na nějaké voliče to může zapůsobit,“ uvažuje politolog.

Moc toho neřekly

Spoty se podle Jelínka snaží voliče spíš naladit než něco sdělit o kandidátovi. Přesto se našly i takové, ve kterých kandidáti mluví zejména o sobě a svých zkušenostech, například Tomáš Zima nebo Marek Hilšer. To však podle Jelínka není moc účinné.

„Voliči víc ocení, když kandidát prezentuje to, co udělat chce,“ míní. Předpokládá, že spoty voličské preference příliš neovlivní.

„Běží v okrajových časech, navíc všechny najednou. Klipy mnohem snáz utvrdí voliče, kteří jsou už přesvědčeni, koho budou volit. Pro ty ostatní je to hlavně dokreslení obrazu kandidátů,“ uzavřel Jelínek.

Spoty průběžně až do 11. ledna vysílá ČT a Český rozhlas. Zdarma všem kandidátům tyto veřejnoprávní instituce podle zákona rozdělily celkově po pěti hodinách vysílání.

Chystají se na roli první dámy či „prvního muže“. Jak ji vidí?

Prezidentské volby

Spoty prezidentských kandidátů

Andrej Babiš

Jaroslav Bašta

Karel Diviš

Pavel Fischer

Marek Hilšer

Danuše Nerudová

Petr Pavel

Josef Středula

Tomáš Zima

Výběr článků

Načítám