Článek
Atmosféru ve svém klipu dokázal podle něj nejlépe navodit Petr Pavel.
„Nejzajímavější, alespoň drobný příběh dokázal do spotu propašovat Josef Středula. Jak postupně na sebe nabaluje dav a kráčí k Hradu, déšť střídá slunce a on hájí lidi, to je srozumitelné poselství pro voliče, které se snaží Středula oslovit,“ řekl Právu Jelínek.
Zaujal ho i spot Jaroslava Bašty. Ten byl prý nejsrozumitelnější z programového hlediska. „Naprosto jasně se v několika vteřinách dokázal vymezit vůči Fialově vládě. SPD jde přímo na věc a cílí na elektorát, o který usiluje,“ míní Jelínek.
Kampaň jde do obrátek. Kandidáti vypustili předvolební spoty
Podle něj jsou ostatní spoty jeden skoro jako druhý. „Klipy Danuše Nerudové a Andreje Babiše se dost podobají. Oba se spoléhají na lidi, kteří mluví o kandidátech, jenom s tím rozdílem, že Babiš si vybral černobílé provedení, čímž se přinejmenším vizuálně odlišil,“ uvedl Jelínek.
Petr Pavel a Pavel Fischer vsadili také na své rodinné příslušníky. „Snaží se tím komunikovat nejen svůj program a cíle, z nichž však v klipech moc nezaznívá. Alespoň se tak snaží ukázat své zázemí a rodinu, což úplně nesouvisí s výkonem prezidentské funkce, ale na nějaké voliče to může zapůsobit,“ uvažuje politolog.
Moc toho neřekly
Spoty se podle Jelínka snaží voliče spíš naladit než něco sdělit o kandidátovi. Přesto se našly i takové, ve kterých kandidáti mluví zejména o sobě a svých zkušenostech, například Tomáš Zima nebo Marek Hilšer. To však podle Jelínka není moc účinné.
„Voliči víc ocení, když kandidát prezentuje to, co udělat chce,“ míní. Předpokládá, že spoty voličské preference příliš neovlivní.
„Běží v okrajových časech, navíc všechny najednou. Klipy mnohem snáz utvrdí voliče, kteří jsou už přesvědčeni, koho budou volit. Pro ty ostatní je to hlavně dokreslení obrazu kandidátů,“ uzavřel Jelínek.
Spoty průběžně až do 11. ledna vysílá ČT a Český rozhlas. Zdarma všem kandidátům tyto veřejnoprávní instituce podle zákona rozdělily celkově po pěti hodinách vysílání.