Článek
„Kdokoli z České republiky může nahlašovat jakékoli podezření, ať už ve spojitosti s kampaní nebo s průběhem voleb během volebního víkendu,“ popsala Tereza Zběžková z Transparency International jeden z hlavních účelů webu Transparentní volby.
Mezi nejčastější prohřešky podle ní patří nakupování volebních hlasů, manipulace při jejich sčítání nebo nestrannost volebních komisí.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
V podezřelých oblastech budou mít své lidi
Podněty od občanů se bude zabývat právní poradna organizace, která se případně obrátí na orgány činné v trestním řízení. Už nyní mají vytipovaných několik míst, kde by mohlo ke zmíněným nekalostem docházet. Jedná se zejména o sociálně vyloučené lokality, kde jsou občané ochotnější prodávat své hlasy. „Tento jejich prodaný hlas může na další čtyři roky ovlivnit komunální politiku, ale může se to obrátit i proti jim samotným,“ uvedl advokát Petr Leyer z Transparency International.
Zástupci organizace proto budou přímo v den voleb monitorovat několik podezřelých oblastí. „Už dnes máme podezření, že se v obci Karlova Studánka bude opakovat scénář z minulých voleb, kdy občané účelově přihlášeni k trvalému pobytu budou mít za úkol zajistit místo v zastupitelstvu určitým kandidátům. V severních Čechách se pak zřejmě chystá přímé uplácení voličů v sociálně vyloučených lokalitách,“ dodal Leyer.
Zároveň budou v osmi největších městech monitorovat transparentnost financování komunálních voleb. Mapovat budou také všech 27 volebních obvodů.
Hudeček může mít problém
Jedním z kritérií, na které se organizace chce zaměřit, je podezření na zneužívání veřejných prostředků. Jak popsala Tereza Zběžková, jedná se o aktivity zvýhodňující lidi, kteří jsou právě u moci. Projevit se mohou například v lepším přístupu k veřejným prostorám, k možnosti užívání vládních vozidel nebo vyjadřování se prostřednictvím radničních periodik či webů.
V této souvislosti zkritizovala organizace pražskou kampaň „Víte, že“, v jejímž rámci současné vedení informuje o svých úspěších, přitom náklady na tuto kampaň šly z městské kasy.
Podle Petra Vymětala je taková kampaň „minimálně na hraně“. „Osobně kampaň považuji minimálně za nešťastnou, chápu ji jako prezentaci primátora před volbami,“ uvedl s tím, že v jiných zemích by šlo o jasné porušení předvolebních pravidel.