Hlavní obsah

Kampaň bude milionová. Krajští politici na ni shání peníze často sami

Kampaň pro krajské volby bude masivní a její náklady se přiblíží zákonnému limitu 91 milionů korun. Pokladny většiny stranických centrál ale nevyprázdní. Kromě politiků z ANO si na ni regionální kandidáti shání většinu peněz sami. Platí, že každá strana smí v průměru v jednom kraji utratit maximálně 7 milionů korun.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Tisková konference představitelů koalice Spolu ve Středočeském kraji, 27. června 2024

Článek

Kolik bude celkově celá kampaň v republice stát, si zatím strany netroufnou odhadnout. Šetřit se však nechystají. „Limit nepřekročíme, zákon dodržíme,“ řekl Novinkám a Právu volební manažer ANO, poslanec Jan Richter.

Podle lídryně ANO v Karlovarském kraji poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové se spolupráce s centrálou vyplatí. „Pro kontrolu, abychom dodrželi zákonné limity, je to jednodušší. Centrála například nakupuje i billboardy,“ uvedla.

Kuba přispěl do kampaně z firmy

Většina ostatních stran přenechala odpovědnost na krajských lídrech. Jihočeský hejtman Martin Kuba, který vede samostatnou kandidátku ODS, už na dubnovém kongresu strany řekl, že počítá s výdaji 5 až 6 milionů korun. Sponzory hledá hlavně v regionu, příspěvek na transparentní účet ve výši 300 tisíc dala v červnu i jeho firma OIG Power.

Skokanka z eurovoleb Jermanová je při chuti, zkusit to chce i do kraje

Krajské volby

Jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL), který vede kandidátku pod hlavičkou Spolu, tedy s ODS i TOP 09, finance shání ještě teď. Zatím sehnal 5,5 milionu korun, tedy přiblíží se zákonnému limitu. „Když se podaří získat další prostředky, tak to operativně navýšíme,“ poznamenal.

Na regionech nechává hledání sponzorů i TOP 09, která má proti ODS nebo lidovcům v krajích slabší stranickou strukturu. Centrála má v plánu dát do krajské kampaně v celé zemi jen asi 6 milionů. Zbytek si budou muset kandidáti v regionech sehnat sami. „Navíc jde o kampaň, na jejíž financování se skládají jednotlivé koalice,“ poznamenala mluvčí „topky“ Markéta Volfová.

Centrála STAN pomůže svým krajským politikům víc. „Celkově chce do kampaně investovat asi 20 milionů korun,“ řekl Novinkám první místopředseda Lukáš Vlček. Naopak zcela sami si platí kampaň Starostové pro Liberecký kraj, kteří se podle hejtmana Martina Půty chtějí přiblížit limitním sedmi milionům korun.

Volnou ruku regionům nechali i Piráti. Všechny krajské pirátské organizace dohromady by podle místopředsedkyně Pirátů Jany Holomčík Leitnerové mohly utratit zhruba 22 milionů korun.

O dva miliony méně dá do kampaně SPD Tomia Okamury, které kandiduje v koalici s Trikolorou.

Mandáty přihrají miliony

Ačkoliv si regionální politici řeší financování sami, profit z toho mají často právě jejich mateřská centra, kam plynou státní příspěvky za mandát.

Za loňský rok za ně ANO inkasovalo od státu skoro 45 milionů korun, ODS a Piráti po necelých 25 milionech, lidovci přes 13 milionů, STAN přes 17 milionů, „topka“ 5 milionů a SPD necelých 9 milionů korun.

Jak už bylo řečeno, celkové výdaje politické strany nebo koalice na volební kampaň nesmí přesáhnout částku, která odpovídá násobku 7 milionů korun a počtu krajů, v nichž byla zaregistrována její kandidátní listina. Všechny sponzorské dary musí být uvedeny na transparentním účtu.

A znáte mě? Strany už začaly kampaň na krajské volby

Krajské volby
Související témata:

Výběr článků

Načítám