Hlavní obsah

Experti k volbám: Kdo to umí na sociálních sítích, je král

Mladí lidé do 35 let čerpají informace převážně ze sociálních sítí, shodují se marketingový expert Jakub Horák s odborníkem na internet Danielem Dočekalem. V letošních volbách do Evropského parlamentu výrazně pomohly lídrovi Přísahy a Motoristů Filipu Turkovi. Naopak jednička STAN Danuše Nerudová podle Dočekala ukázala, že to na sítích „neumí“.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Aplikace Facebook, TikTok, Twitter, YouTube and Instagram na chytrém telefonu

Článek

„Pro mladé lidi jsou sociální sítě hlavní zdroj informací,“ řekl Novinkám Horák. Česko se v tom podle něj nijak neliší od ostatních států. Ve Spojených státech podle Horáka až 45 procent mladé populace čerpá politické informace z TikToku.

„Kdo dneska má dosah na sociálních sítích, tak je král. To se ukázalo na Filipu Turkovi, který má tisíce sledujících na XTV a Instagramu,“ dodal Horák.

Naopak Nerudové moc její strategie na sociálních sítích nevyšla. „Použila tzv. spinovou páku. Chtěla naštvat fanoušky Turka, aby na ni zaútočili a tím pádem se její fanoušci aktivovali. Ale stal se pravý opak. Tím, že Nerudová a s ní i Zelení zaútočili na Turka, vyvolali opačný efekt. Aktivovali jeho fanoušky,“ dodal.

SPD se bojí nové konkurence. Chce lovit voliče jako Turek

Domácí

Podobný postup bylo v minulosti možné sledovat i u bývalého prezidenta Miloše Zemana - když hrubým bonmotem urazil nějakého člověka či skupinu, vyvolal tím kritiku a aktivoval své příznivce, kteří Zemana začali bránit.

Internet převálcoval billboardy

Dočekal souhlasí, že mladí lidé od 15 do 35 let čerpají informace převážně ze sociálních sítí, bez ohledu na to, jestli jsou volby nebo ne. Vedle toho mají však na rozhodování voliče vliv i klasická média, televize, rozhlas a především rodina a společnost, kterou se obklopuje. Sítě jsou nicméně už nyní důležitější než třeba outdoorová reklama, tedy typicky billboardy.

„Někteří odborníci říkají, že pomocí sociálních sítí lze zmanipulovat celé volby. Ale další oponují, že jen proto, že něco na sítích vidíte, se tím nebudete řídit,“ dodal.

V uplynulých volbách se to potvrdilo i v případě Nerudové, kterou na TikToku sleduje skoro 100 tisíc lidí, na X pak 123 tisíc, na Facebooku 41 tisíc a na Instagramu 156 tisíc. Dosah jejích příspěvků však bývá i mnohonásobně vyšší.

„Na účty Nerudové se chodili mladí lidé bavit a smát, protože ji pokládali za trapnou. Nepřesvědčila je, aby ji volili,“ upozornil Dočekal.

Turka sleduje na X i Facebooku jen pár desítek tisíc uživatelů, na Instagramu je to skoro 200 tisíc lidí. Podle algoritmů na sociálních sítích však podle Dočekala už není tak důležité, kolik má konkrétní osoba „fanoušků“, v případě placené reklamy totiž sociální sítě šíří příspěvky mezi větší počet uživatelů. „ANO tímto způsobem zcela opanovalo TikTok. Nevidím tam prakticky nic jiného než jejich představitele. I na Facebooku už rozhodují peníze,“ dodal Dočekal.

Marketingový expert Karel Pluhař k tomu dodal, že dopad mají sociální média na voliče všech generací. „Na Facebooku lze skvěle cílit na starší generaci, včetně seniorů. Pro mladší skupiny se perfektně hodí Instagram a TikTok,“ dodal. „Počty příznivců, lajky a zhlédnutí ale určitě neznamenají hlasy. Strany musejí umět oslovit obsahem na míru síti i publiku,“ uzavřel.

Soukromá data za bezplatný přístup? Evropská komise obvinila Metu z porušení pravidel

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám