Článek
Stranu PRO – Jindřicha Rajchla sponzoruje muž s bohatou minulostí. Okresní soud jej odsoudil za to, že nabádal ke žhářství, a jeho někdejší partaj říká, že jim dluží za kampaň do sněmovních voleb v roce 2021.
Jde o Matěje Drbohlava, dvaatřicetiletého politika původem z Chomutova, který začínal společně s Jindřichem Rajchlem v Trikoloře a nyní působí jako místopředseda Rajchlovy strany a volební manažer.
Od ledna letošního roku postupně sám nebo přes své firmy poslal straně PRO 890 tisíc korun, což je momentálně nejvyšší dar pro PRO.
Stát pošle stranám a hnutím za hlasy v eurovolbách 85,7 milionu
Druhým největším letošním sponzorem je pak otec jeho partnerky Jaroslav Lecjaks. Ten přispěl přímo na kampaň někdejší hokejové a později trenérské hvězdy Vladimíra Růžičky půl milionu korun. „Je to jeho velký fanoušek,“ vysvětloval sumu Matěj Drbohlav.
Celkově tak tato rodina z Chomutova poslala od začátku roku straně PRO necelých 1,4 milionu korun. Podle aktuálního stavu volebního účtu PRO tyto peníze pokrývají zhruba třetinu výdajů na eurovolby. PRO zatím přiznalo, že je kampaň stála 3,4 milionu korun.
Spor o neuhrazenou fakturu
Podle předsedkyně Trikolory Zuzany Majerové přitom po sobě Matěj Drbohlav zanechal ve svém předchozím působišti neuhrazenou fakturu ve výši 250 tisíc korun. „Byly to výdaje na jeho kampaň v kraji,“ uvedla.
„Bude vám říkat, že to není pravda, ale účetnictví neklame. Slíbil, že to uhradí, neuhradil. Nakonec jsme to za něj zaplatili,“ řekla Novinkám a Právu Majerová.
Podle Drbohlava nezaplacená faktura jde za ostatními kandidáty. „Tak jako jsem jeden z největších sponzorů v PRO a snažím se pomáhat, tak to samé bylo v Trikoloře. Docela dost penězi jsem přispěl,“ uvedl.
„Když jsem pak odcházel, tak tam byla nějaká faktura, která se měla uhradit. Ale já jsem si své splnil,“ tvrdí s tím, že podle sebe udělal pro Trikoloru víc, než si zasloužila.
Z výročních zpráv Trikolory z let 2019 a 2020 lze vyčíst, že Drbohlav sponzoroval i ji, byť ne tak štědře jako nyní PRO. V roce 2019 poslal do stranické kasy 999 korun, jeho společnost Immobiliare CV pak 30 tisíc korun.
V roce 2020 pak sám za sebe 315,5 tisíce korun a s ním spojené firmy 170 tisíc korun. V tom roce se k němu přidal už i jeho tchán Jaroslav Lecjaks, který ve dvou darech poslal celkově 45 tisíc korun.
Údajně naváděl žháře
Sám Drbohlav říká, že si takto investovat peníze může dovolit, podniká s rodinou v nemovitostech.
„Prodeje, výkupy, rekonstrukce, bydlení, pronájem, správa… Co se týče realit, úplně všechno,“ popisoval Novinkám a Právu svůj byznys. Dle svých slov působí v Praze, v Karlovarském a Ústeckém kraji.
Jím vlastněná společnost Riscatto 17, která sponzorovala jak Trikoloru, tak nyní PRO, je ale podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky z roku 2022 v červených číslech.
Jeho krátkodobé závazky v té době činily 6,4 milionu korun, rok předtím to bylo 5,5 milionu korun. Papírově ještě hůř je další jeho společnost Terzetto 12. Té dle účetní uzávěrky za rok 2023 padají krátkodobé závazky pod 10 milionů korun.
Matěj Drbohlav ovšem není jen jedním z největších Rajchlových sponzorů. Ještě jako politik Trikolory se nechvalně proslavil kauzou z roku 2018, která skončila u soudu.
Podle obžaloby navedl jiného muže, aby zapálil soukromý vůz manželky někdejšího náměstka chomutovského primátora Davida Dindy. Vůz shořel, Drbohlav měl podle obžaloby osobně žháři ukázat místo náměstkova bydliště.
Okresní soud ho odsoudil k podmínce a peněžitému trestu. Drbohlav vinu odmítá a prý jde o politický boj. Věc má nyní na stole Krajský soud v Ústí nad Labem.
Jsme klub, členové nejsou veřejní
Sponzora, který budí otázky ohledně původu peněz, pak má i Přísaha s Motoristy v čele s Filipem Turkem. Zde je největším sponzorem kampaně pro eurovolby spolek Klub motoristů, zapsaný do obchodního rejstříku v červnu 2022.
Jedním ze zakladatelů a v současnosti generálním tajemníkem je Petr Macinka, který je zároveň předsedou strany Motoristé sobě. Na Turkovu kampaň přispěl Klub motoristů zatím částkou 800 tisíc korun.
„Členové nejsou veřejní, není důvod je zveřejňovat. My jsme klub a není důvod toto zveřejnit,“ citoval Macinku Deník N, který na tento typ sponzora upozornil.
I když se veřejnost nemá šanci dozvědět, kdo peníze skutečně poslal, je věc legální a v minulosti opakovaně použitá.
Asi nejznámějším případem je prezidentská kampaň Miloše Zemana z roku 2018, kdy vysoké částky posílal na Zemanův transparentní účet spolek Přátelé Miloše Zemana. Zeman ale nakonec hlavní dárce sám zveřejnil.
Strany, hnutí a koalice musí do 90 dní od voleb zveřejnit své kompletní účetnictví za kampaň.
Až na Přísahu s Motoristy jsou zatím všichni spíš ve ztrátě, protože celkové náklady nenahradí příspěvek na volby od státu, na který mají při těchto volbách jednorázově nárok. Každá strana nad jedno procento zisku volebních hlasů získá 30 korun za hlas.