Hlavní obsah

Mladí opouštějí Piráty, rebelský hlas hodili v eurovolbách Turkovi

Dodatečný sběr dat o voličských postojích agentury STEM ukázal, že koalice Spolu si dokázala získat největší část voličů ve věku od 18 do 29 let. Bodovali u nich i Motoristé a Starostové. Piráti v očích mladých skončili až na čtvrtém místě. Mladí kromě toho byli u voleb poměrně aktivní.

Článek

„Hodně se mluví o tom, že mladí nechodí volit, což ale od druhé prezidentské volby 2018 neplatí. Jediná věková kategorie, která je silnější v účasti, jsou lidé v seniorním věku,“ popsal Právu a Novinkám šéf STEM Martin Buchtík.

V případě voličů ve věku od 60 let výše přišlo k urnám 45 procent, u mladých to bylo 38 procent. Lidé ve věku 30 až 44 let volili z 29 procent a voličská skupina 45 až 59 let měla účast 32 procent.

Spolu dalo hlas 26 procent nejmladších voličů, Motoristům 16 procent, stejně tolik i STAN. Piráti přesvědčili 13 procent, hnutí ANO oslovilo osm procent, SPD pět, stejně jako zelení, po dvou procentech pak SOCDEM a Svobodní.

Volby vyhrálo ANO. STAN skončilo až za Konečnou na pátém místě

Eurovolby

Všichni cílí na mladé

„Takovéto volby jsou typické tím, že nejde ani tak o to, jak jsou rozloženy nálady ve společnosti, ale především o to, jestli dokážete aktivizovat své voliče. To se příliš nepodařilo Pirátům a SPD, což platí i pro ty mladší věkové kategorie,“ řekl Buchtík.

„Oproti době před sedmi lety, kdy na mladé lidi nikdo necílil, tak teď je v tom prostoru přehuštěno. Určitě tam jsou Piráti i STAN, do určité míry Přísaha a Motoristé. A nějak se je snaží oslovit i hnutí ANO. To je ta milionkrát propíraná tiktoková kampaň. Najednou začíná být zájem o mladé lidi, což je specifická situace,“ dodal.

U Pirátů mi ztráta mladých lidí připadá poměrně významná
Martin Buchtík, STEM

Podle něj není dominance Spolu u mladé generace překvapivá, protože zasahuje voliče napříč věkovými segmenty. „Čili jsou silní i u mladých. Tím, že byli celkově druzí a ANO má základ u lidí v seniorním věku, mají, sice bez velkého náskoku, pořád pozici nejsilnější kandidátky,“ uvedl Buchtík.

Typickými voliči Motoristů pak byli podle něj zejména muži ve věku do 45 let bez vysokoškolského vzdělání.

Když volič cítí neúspěch

V případě Pirátů není odliv mladých voličů oproti sněmovním volbám jasný, protože nelze úplně přesně určit, jak voliči podporovali jednotlivá uskupení koalice PirSTAN.

„V tuto chvíli víme, že Piráti u mladých voličů oslabují. Uvidíme, jestli je to současný šok a hledání někoho nového, protože to se děje i SPD. Pokud voliči cítí neúspěch, tak se k té straně přestanou hlásit. Vnímají i to, když strana prochází nějakými vnitřními peripetiemi, a Piráti mají ve zvyku vše propírat na otevřených fórech. U nich mi ztráta mladých lidí připadá poměrně významná,“ uvedl sociolog.

Místo digitalizace chodí na Prague Pride, vysvětluje volební debakl Pirátů jejich bývalý marketér

Domácí

Podle něj se ani ANO nepodařilo přimět jít k volbám dostatečný počet mladých, kteří by je volili ve sněmovních volbách.

Nespokojení mladí muži

S hodnocením motivací mladých voličů byl opatrný, protože je nelze chápat jako jednolitou názorovou skupinu. V českém prostředí podle něj je více určující, z jakého socioekonomického zázemí člověk pochází, což se silně projevuje například na vzdělání.

„Druhý rozměr je, že většinou to bylo v minulosti tak, že mladí lidi, kteří jsou nespokojení, spíš nešli volit. Dnes vidíme, že pokud byli osloveni silným lídrem jako Filip Turek, tak volit šli. Byl to jistý protestní hlas. V minulosti mohl být protest nebo nějaká rebelie spíše pirátské krédo, teď to pro část mladých mužů bude Turek. Ale viděli jsme také, že na Slovensku volilo hodně mladých Mariana Kotlebu. A vidíme to i na relativně vysokém úspěchu AfD zejména v části východního Německa,“ dodal.

SPD se bojí nové konkurence. Chce lovit voliče jako Turek

Domácí

Výběr článků

Načítám